Centerpartisten Anders Åkesson vill se en upprustning av Stångådalsbanan. Foto. Simon Henriksson
Centerpartiets riksdagsledamot Anders Åkesson tar strid för Stångådalsbanan. I en interpellation till infrastrukturministern Anna Johansson (S).
Alldeles nyligen hotades Stångådalsbanan av nedläggning. I stället för en upprustning av järnvägen ville Trafikverket satsa på vägnätet mellan Kalmar och Linköping.
Förslaget möttes av starka protester och Stångådalsbanan räddades till slut. Nu vill Anders Åkesson se en satsning på förbindelsen. I en interpellation till infrastrukturministern Anna Johansson skriver Åkesson om behovet av en stark transportinfrastruktur för att de föreslagna regionerna ska fungera.
Åkesson skriver bland annat såhär: ”Järnvägen Linköping - Kalmar, Stångådalsbanan, rustades för 20 år sedan. Därefter har det varit klent med både underhåll och uppgraderingar. Det är hög tid nu.
När "Ostlänken" Järna - Linköping blir klar betyder det att hela sydöstra Götaland får en snabb och tilltalande trafik till Stockholmsområdet men bara om den grenas ut eller kopplas vidare mot andra stråk.
Två frågor
En uppgradering av Linköping - Kalmar betyder också att godstrafiken får full tillgång till järnvägen. Spåranslutning är en viktig faktor för många företag med ambition för framtiden.”
Åkesson har även fått uppgifterom att en del av de medel som vikts åt landsbydssatsningar utanför stamnätet i stället ska gå just till stamnäten och ställer följande frågor till ministern:
- Delar statsrådet min bedömning om behovet av en väl utbyggd och fungerande transportinfrastruktur för ett förverkligande av en regionförstoring?
- Kan den så kallade "landsbygdssatsning", som utgör en del av anslaget i transportinfrastruktur i 2016 års statsbudget, anses vara öronmärkt för underhålls- och upprustningsåtgärder utanför stambanenätet?