Annons:

Sök

Annons:

Starkt 2015 för Vimmerby Turistbyrå – utmaningar framöver

Turistchefen Peter Göransson lägger ett lyckat 2015 till handlingarna. Foto: Jakob Karlsson

Starkt 2015 för Vimmerby Turistbyrå – utmaningar framöver

Vimmerby Turistbyrå gjorde ett överskott 2015. Det exakta resultatet vill inte turistchefen Peter Göransson avslöja. – Det behåller vi för oss själva, säger han.

Annons:

Vimmerby Turistbyrå är en ekonomisk förening som ägs och drivs av Vimmerbys turistföretag. Från kommunen får man ett årligt anslag på 1,35 miljoner för att marknadsföra Vimmerby och bedriva turistbyråverksamheten på Stora Torget.

I torsdags höll föreningen årsstämma och kunde presentera ett överskott för 2015.

– Vi håller oss på plussidan så vi är helnöjda. Siffran behåller vi internt, men det har varit ett bra år. Vi har infört ett medlemsupplägg som ger oss möjlighet att marknadsföra oss på ett sätt som vi annars inte hade kunnat göra, säger Peter Göransson.

”Ser väldigt annorlunda ut”

Turistbyråernas verksamhet har förändrats mycket på kort tid i takt med att allt färre bokar sitt boende genom turistbyråer. Peter Göransson är säker på att turistbyråerna har en framtid.

– Det ser väldigt annorlunda ut. Många söker sin information på andra sätt än genom turistbyråerna, men jag vill gärna tro att turistbyråerna har en framtid. Det personliga mötet är jätteviktigt och vi är den enda kanalen som på ett trovärdigt sätt kan marknadsföra bredden på en destination. Kommunerna har varken pengar eller kompetens till det. Vår uppgift är att inspirera, sälja in och marknadsföra hela destinationen i Vimmerby, sedan marknadsför de olika aktörerna sina olika verksamheter.

Nytt upplägg

Antalet objekt som turistbyrån i Vimmerby erbjuder har minskat med cirka 40 procent på en tioårsperiod.

– Det minskar varje år. Det finns andra kanaler och den utvecklingen ska vi inte vara förvånade över eller bromsa.  Vi får hitta andra och fler saker som gör att vi håller farten uppe.

I fjol startade turistbyrån ett medlemsupplägg, som gett snabb effekt. Totalt har medlemsupplägget renderat 300 000 kronor i rena marknadsföringspengar under 2016.

– Det är medlemsföretagen som gör det möjligt. Det var vår enda möjlighet att skapa en vettig marknadsbudget och vi märker effekt i kommunikationen och i uppmärksamhet. Det är skitkul att vi kan gör ett avtryck i större turistsammanhang.

Förhandling med kommunen

Vimmerby Turistbyrå får ett årligt anslag på 1,35 miljoner från kommunen. Nivån omförhandlas varje år. Peter Göransson har tidigare hävdat att han önskar ett utökat kommunalt finansiellt engagemang.

– Det står jag fast vid. Vi kommer att förhandla med kommunen om vad som är rimliga nivåer och det finns en vilja till diskussion.

Vad är en rimlig nivå?

– Det håller vi bland förhandlingsparterna. Vi måste titta på det mer först. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: