84 kunder har beställt fiber av kommunen – men kommunen kan inte ge besked när eller om de kan få fiber. När Telia nu gör en ny kampanj kan kunderna bryta sina avtal. – Så länge vi inte ger besked om när vi levererar så kan kunderna bryta sina avtal, säger nye projektledaren Kevin Gibbs.
Kommunen kalkylerade med en anslutningsgrad på 60 procent. Det innebär cirka 3 500 hushåll i Vimmerby kommun. Konkurrensen med Telia har fått förödande konsekvenser för kommuns mångmiljonprojekt, som hittills kostat drygt 50 miljoner kronor. I dag är cirka 650 kunder anslutna och ytterligare 200 kommer inom kort att anslutas.
Utöver det har 84 hushåll, mestadels i Vimmerby tätort, beställt fiber – men kommunen kan inte lova att de kommer att få någon. De 84 överblivna är så pass utspridda att nya investeringspengar måste till och kommunens investeringsvolym är sprängd sedan länge.
”Inte bindande avtal”
När Telia nu kör en ny kampanj för de hushåll som tidigare tackat nej till Vimmerby Fiber har kommunens kunder möjlighet att bryta sina avtal.
– Avtalen är inte bindande. När eller om vi informerar att vi kommer bygga så har kunderna en chans att bryta. Det är sunt förnuft som gäller. Vi är en kommun och vill göra människor glada och nöjda. Vi vill inte låsa fast kunderna när vi inte kan leverera. Vi ser inga problem med det om de vill bryta sina avtal, säger Kevin Gibbs.
Ingen beräkning
Kommunen kan inte ge något besked om när eller ens om de 84 kunderna kan få sin fiber.
– Hade vi fått flera kunder hade vi förstås gjort det, men de här är väldigt utspridda och det kan kosta mellan 50 000 – 60 000 att ansluta några av dem. Vi kan inte leverera till dem för de 18 000 som de ska betala och därför måste det till investeringspengar.
Hur mycket skulle det kosta att fixa fiber till de 84 hushållen?
– Det kostar pengar att projektera och därför har vi inte gjort det. Det finns ingen uppskattning just nu. Jag är ny projektledare sedan några veckor tillbaka och jag har fokuserat på det som finns inom projektets ramar.
”Upp till kommunen”
De 84 övergivna kunderna kommer att få erbjudande från Telia.
– Om de ligger i våra områden kommer vi knacka på, sedan måste de göra ett val. Jag vet inte hur deras avtal ser ut med kommunen, men alla som inte tackat ja till oss tidigare kommer att få ett nytt erbjudande, säger Telias kommun- och stadsnätsansvarige Mikael Jarmdahl.
Kan ni tänka er att ta över kundernas avtal med kommunen?
– Det törs jag inte säga något om. Jag kan tänka mig att föra en dialog om det, men det är väldigt mycket upp till kommunen om kunderna kan häva de avtalen. I första hand får kommunen bryta sina avtal med kunderna i så fall.