På måndag morgon drar Pelle Lindqvist, ägare till Ica Kvantum i Vimmerby, och hans personal i gång med näthandel. Skapa din inköpslista på nätet och hämta den färdigpackade kassen i butikens utlämningsställe.
Foto: Micael Rundberg
Ica Kvantum i Vimmerby blir den första matvarubutiken i trakten att erbjuda näthandel. Beställ varorna på nätet, och hämta dem sedan färdigpackade i kassar när du själv vill dagen efter. Redan på måndag drar man igång.
Via en särskild webbsida, som ska komma upp publikt under helgen, kan kunden ta del av butikssortimentet. Här skapar man sedan sin egen inköpslista och kan handla under hela dygnet.
– Om man lägger sin beställning innan klockan 23.59 är kassarna färdiga för avhämtning när helst man önskar från och med klockan nio på morgonen nästkommande vardag. Vid beställningen anger man själv inom vilket tidsspann man planerar att hämta kassarna, berättar Pelle Lindqvist, som äger Ica Kvantum i Vimmerby.
När personalen på Ica Kvantum sedan har plockat ihop en order och är färdig med den kommer det gå ett sms till kunden med information samt ett ordernummer.
– När vi blir mer vana vid systemet, och självklart beroende på efterfrågan, så finns det möjlighet att koppla på expressplock. Jag tycker ändå det är ganska bra att kunna beställa på kvällen och hämta dagen efter, så vi får se.
Drive thru-system
När man sedan kommer och ska hämta sina färdigpackade matkassar gör man det vid en nyanlagd del på sidan av butikslokalen.
– Det kommer fungera som en form av drive thru-system där man kör in mellan varuhuset och Home of Brands, kör fram till utlämningsdörren, ringer på, legitimerar sig, får sina kassar och kan sedan åka vidare. Vi inväntar bygglov som gör att vi kan sätta upp skyltarna som visar kunden vägen, men när dom är på plats kommer det vara tydligt och en smidig utlämningslösning., säger Pelle.
– Vi kommer få lära oss under resans gång. Inledningsvis blir det viktigt att alla medarbetare kommer in i de nya rutinerna för att vi ska erbjuda en bra tjänst från början. Därefter kan vi se hur vi ska utveckla det framöver.
Flera butiker har även kopplat på hemkörning när man har infört online-konceptet. Hur har ni valt att göra?
– Till en början kommer vi inte ha hemkörning, och det handlar väl om att jag känner att vi först måste sätta det här riktigt och bli lite varma i kläderna. Det skulle även innebära en investering i en kylbil och då kan det vara klokt att veta att vi har en efterfrågan på tjänsten först. Vi får vara lyhörda för vad privatkunder och företag efterfrågar.
Vad ser du som er största vinst med att kunna erbjuda näthandel?
– Jämfört med så mycket annat vi utvecklat i butiken så har vi när det gäller det här ingen aning om hur intresset är, även om vi på senare tid har haft fler frågor om det än tidigare. Det som är den stora utmaningen är bemanningen då vi inte vet hur många ordrar som väntar på oss på morgonen nu i början.
– Vi har bytt inredning i förbutiken, vi har byggt fikastället, kommande år är det kanske någon kyllösning som måste bytas, och det är lite samma vi har tänkt med det här – man vill försöka koppla på en servicetjänst ytterligare för att butiken ska bli så attraktiv så möjligt.