En fjärdedel av Krönsmon ska vara sålt under 2020. Det höga målet är satt av utvecklingsavdelningen. Nu hårdsatsar man på marknadsföring av industriområdet.
– Det är en spännande satsning, säger utvecklingschefen Thomas Svärd.
Satsningen på industriområdet Krönsmon har varit en av kommunens mest omdiskuterade och debatterade frågor under 2010-talet. Krönsmon är numera kommunens enda tillgängliga industrimark.
Ingen av de 200 000 kvadratmeterna på Krönsmon är dock uppbokad.
Nu går man ut med en storsatsning på att marknadsföra området. En broschyr, som gjorts tillsammans med Vimmerbyföretaget Roxx, har tagits fram och skickats ut till cirka 550 företag i Sverige. Inriktningen är mot livsmedelsföretag, logistikföretag och snabbmatskedjor. Namnet är "Vimmerby välkomnar din verksamhet".
– Det innehåller en hel del information om Krönsmon och visar en enkel skiss över hur det skulle kunna se ut när det färdigställs i framtiden. Vi trycker på Astrid Lindgren och varumärket och visar upp goda exempel som GDL, Vimmerbyhus, Ljunghäll, Byggklason och Orkla Foods (Frödinge mejeri). De berättar om hur de upplever kommunen i sin helhet, säger utvecklingschefen Thomas Svärd.
Broschyren är väl förankrad politiskt och det är med en stolthet för Vimmerby som den har tagits fram, säger han.
– När Carina (Östh) och jag började diskutera den här idén för ett år sen vände vi oss till kommunstyrelsen. Vi har ett starkt varumärke med Astrid Lindgrens författarskap och flera kända varumärken, inte minst inom livsmedelbranschen.
Gått ut till 550 företag
Kommunen trycker också på exponeringsmöjligheterna på riksväg 23/34.
– Det finns trafikmätningar som visserligen är ett par år gamla, men det visar att 1,5 miljoner fordon passerar där och snittar man då 1,8 personer i varje bil så handlar det om tre miljoner möjliga kontakter. Vi ser också att det är bra geografiskt läge på Krönsmon med närheten till Linköping, Kalmar, Växjö och ungefär lika långt till Stockholm, Göteborg och Malmö. Man kan snabbt komma ut på en riksväg eller E22 exempelvis och det bör göra det intressant för ett logistikföretag.
Broschyren tillsammans med ett försättsbrev har alltså gått ut till 550 företag runt om i Sverige. Drygt 15 snabbmatskedjor har också fått informationen. Kommunen har även gått ut med brevet till ett 50-tal utvalda företag inom regionen och kommunen.
Det skickades ut i fredags – och redan har ett av företagen återkommit.
– Det handlar om ett livsmedelsföretag i Stockholmstrakten, som säger sig vara intresserade av att etablera sig här. Vi tror att det här ska ge resultat och börjar med livsmedelsbranschen och logistikföretag. Vi låter det rulla på ett tag och sedan får vi skicka påminnelser, använda telefonen och se vart vi landar, säger Carina Östh, näringslivsstrateg.
"Är ett högt ställt mål"
En utvärdering ska göras i januari.
– Sedan får vi se om det gett resultat, om det är värt att gå vidare med nya branscher eller om vi ska tänka om och göra på ett annat sätt.
Thomas Svärd:
– Vi har en plan för hur vi vill genomföra det, men vi får avvakta några veckor och sedan gå ut med en reminder. Därefter får det bli en analys på det. Broschyren är också ganska allmänt hållen vilket gör att vi kan justera mot någon annan bransch framöver. Det som känns jättebra är att politikerna verkligen står bakom oss och det är en spännande satsning.
50 000 kvadratmeter ska vara sålt under 2020. Är inte det ett för högt mål?
– Vi tror att det lossnar om man får in den första etableringen. Med min bakgrund inom näringslivet vet jag också att man ofta vill köpa mer än vad man har behov av egentligen för stunden för att kunna expandera framåt. Att man har ett ställe där man kan växa och inte bara köper det man vill ha just nu. Då är det lätt att man bygger fast sig och sedan inte har någon tillgänglig tomt att växa på, säger Svärd och fortsätter:
– Men visst, det låter jättemycket med 25 procent och det är ett högt ställt mål. Ambitionen ska finnas där och måste finnas där. Målet är att vi har sålt 50 000 kvadratmeter vid utgången av 2020. Det kan också vara så att ett av våra etablerade företag har en underlevantör som kan tänka sig att flytta hit, sånt är också intressant.
Fem intressenter
I dagsläget finns det fem intressenter för en etablering på Krönsmon. Det handlar om två lokala företag, ett regionalt företag och ett företag från Stockholm. Till den listan kan också det företag som redan hört av sig efter utskicket i fredags läggas.
Hur konkret är intresset?
– För att det ska vara konkret ska man sitta ned vid förhandlingsbordet och dit har vi inte kommit än.
Visningsvägen för Krönsmon är dessutom klar nu. Infarten från riksvägen är också på gång.
– Vi tror att när första tomten är såld kan det bli pluggen ur. En kommun där man ser mycket byggkranar och schaktmaskiner, det är en stad eller plats under utveckling, säger Svärd.
Carina Östh:
– A och o för en kommun är industrimark och företagsmark. Vi jobbar mycket med stärkt lokal attraktionskraft och näringslivet är en viktig del för kommunen. Utan näringsliv blir det inga arbetstillfällen, så näringslivet är en väldigt viktig del för en kommun.
Ingen rädsla
Niklas Gustafsson (M), tillförordnad ordförande i kommunstyrelsen, ser positivt på marknadsföringssatsningen. Någon rädsla för att konjunkturen är på väg nedåt finns inte heller.
– Många företag vill bygga och satsa vid lågkonjunktur. Man få bättre pris och har möjligheten då, säger Niklas Gustafsson.
Thomas Svärd:
– Vi följer debatten i tidningarna på en global nivå. Men man vet också att alla är överens om att man ska satsa i en lågkonjunktur så man är rustad när det vänder igen. Även om ambitionen är att sälja den första marken 2020, så pratar vi ändå långa perspektiv när man säljer företagsmark.
In- och utfarten från riksvägen ska påbörjas under 2020. När den är färdig vet man inte riktigt. Priset per kvadratmeter på Krönsmon ligger kvar på 130 kronor.
– Det är en konkurrensfaktor. Vi ser att man har mycket högre priser i storstadsregioner.
Broschyren och marknadsföringssatsningen ligger på cirka 50 000 kronor.