Lärarna på Astrid Lindgrens Skola känner lättnad efter att de hotade tjänsterna räddats. Foto: Jakob Karlsson
Förra veckan räddades de hotade tjänsterna inom grundskolan. Beskedet mottogs förstås med lättnad av lärarna. – Vi drar en lättnadens suck, säger Maria Rotebäck, lärare på Astrid Lindgrens skola.
Grundskolan inom Vimmerby kommun är under hård press. På två år har nästan 50 lärare valt att säga upp sig, till hösten saknar sex grundskoleenheter rektor – och en nedskärning av åtminstone fem lärartjänster undanröjdes i sista stund.
På väggen i personalrummet på Astrid Lindgrens Skola hänger kommunens vision om att bli landets bästa grundskola 2020.
– Som det är nu så jobbar vi emot de kända framgångsfaktorerna i skolan. För mig känns visionen som ett hån just nu. Det har varit roligt att jobba mot att bli bäst och visionen har hjälpt oss att bli bättre, men nu känns det att vi jobbar i ordentlig motvind. Det är både barn som behöver extra stöd och barn som behöver extra stimulans för sin utveckling som drabbas, säger Marie Lindqvist.
”Världens bästa skola”
Lärarna beskriver en ansträngd arbetssituation där alla elever inte får sina behov tillgodosedda – men också en enhet där lärarna trivs och vill vara kvar.
– Jag tycker att jag jobbar på världens bästa skola och vill inte byta. Jag är mer orolig för barnens skull och för att jag själv ska behöva gå hem om belastningen blir för hård. Lärare är inte ett folkslag som säger att vi struntar i barnen om det särskilda stödet dras in, utan vi tar ut oss till det yttersta och vi är redan där. Vi har det jättetufft redan i dag, säger Maria Rotebäck.
– Många tänker att man inte orkar med yrket längre. När vi känner att vi inte kan följa vårt uppdrag blir det svårt, menar Marie Lindqvist.
Vill ha besök
Gudrun Öst anser att politikerna har dålig insyn i grundskolan.
– Jag tror att det finns en tro bland politiker i Vimmerby om att vi ligger bra till bemanningsmässigt, men det gör vi inte. Jag fick höra att Västervik ligger på en högre bemanning i grundskolan efter sina nedskärningar än vad vi gör när vi börjar diskutera nedskärningar. Forskning visar att stöd i låg ålder betalar tillbaka sig senare. Det är förvånande att kommunen inte tar till sig det, säger hon.
– Förvaltningen och Birgitha Sahlin gör vad de kan, men vi vill gärna att politikerna kommer hit. Jag tror de skulle förstå ganska mycket om de var med en enda dag. Jag tror inte att de förstår hur vida våra arbetsområden är. Skolan i dag är inte som den var förr. Att bli godkänd i dag motsvarar en trea i den tidigare betygssättningen och vi jobbar mycket mer med att eleverna ska nå kunskapsmål i dag, anser Marie Lindqvist.
Hoppas på arbetsro
I vissa klasser på AL-skolan har hälften av barnen ett annat modersmål.
– I förskolan och årskurs ett går man inte i förskoleklass, och det är klart att det kräver mer resurser och att pengar som kommunen får för flyktingmottagandet borde gå till det, säger Annika Liljeblad.
– Barnen från Syrien är så duktiga i matematik och det saknar vi i Sverige. Det är en guldgruva för oss som vi måste ta vara på. De har rätt till studieledning på sitt modersmål, men den personen som jobbar med det ska vara överallt. Det fungerar inte, säger Maria Rotebäck.
Beskedet om att de hotade tjänsterna inom grundskolan räddas mottogs förstås av lättnad.
– Vi drar en lättnadens suck och hoppas på lugn och ro nu. Jag tycker att det här är en fantastisk arbetsplats och vill att vi ska få arbetsro.