Annons:

Annons:

Idag avgick en skidresa till norra Italien från Västervik.

Bussresa avgick från Västervik till norra Italien i dag – ”Inte oroliga”

Idag reste 40 personer från Västervik med en bussresa till norra Italien. I delar av norra Italien sprids just nu Coronaviruset, men resenärerna från Västervik är inte oroliga.
– Vi har förberett oss med handsprit och reser till ett område där smittan inte sprids, säger reseledaren Lennart Andersson.

Annons:

Det är en skidresa som de 40 resenärerna åker på. Reseledare är Lennart Andersson och han säger att ingen är speciellt orolig för att bli smittad av Coronaviruset.

– Vi åker till ett område där ingen har blivit smittad i norra Italien. Vad vi förstår finns ingen smitta där, säger Lennart Andersson.

Är ni inte oroliga?

– Vi har följt utvecklingen och lyssnat på vad myndigheterna säger. Ingen ställer in resor om myndigheterna inte avråder till att resa till en speciell plats.

Har ni inte funderat på att ställa in resan?

– Nej, de flesta vill ju följa med.

Är det många som har sagt ifrån om att de inte vill följa med?

– Vi har fått några avhopp, men det beror inte bara på Coronaviruset, det beror på andra orsaker också.

Hur gör ni om någon får halsont och uppvisar en sjukdomsbild?

– Då kommer vi att hantera det. Det finns tydliga rutiner för hur vi ska gå tillväga bland annat vilka vi ska kontakta samt kontakta 1177.

Förberedelse

Lennart Andersson säger att man har förberett sig noggrant genom att alla har med sig handsprit och att man har kontakt med myndigheter.

– Vi har kontakt med Folkhälsomyndigheten och följer de direktiv som gäller för den orten som vi besöker.

De kommer att bo på ett litet familjehotell.

– Det är i stort sett bara vi som kommer att bo där och på dagarna befinner vi oss i bergen för att åka skidor. Vi tar oss dit i bussen. Vi har förberett oss så gott det går och vi är inte oroliga, säger Lennart Andersson.

Bussen de åker med till norra Italien hyrs av Hallens Buss, men resan arrangeras privat. 

Annons:

Anders Sjögren

Anders Sjögren

anders.sjogren@dagensvimmerby.se

0733100831

17 kommentarer

Inger Wiman 2020-02-28 12:42:00

Ansvarslöst! Framförallt mot andra människor!

John Strett 2020-02-28 13:33:25

Känns vanskligt, men lycka till.
Ta inte hem nån smitta åtminstone.

Bo C 2020-02-28 16:07:29

Hur tänker folk egentligen, är det så nödvändigt att åka skidor att man tar den risken. Hoppas de får stanna kvar om blir smittade så de inte kommer hem med skiten.

Gösta 2020-02-28 18:41:55

Om någon av bussresenärerna bär på influensasmitta eller är förkylda eller något annat så kanske någon i övrigt frisk italienare blir smittad. Har de tänkt på det eller är italienare inte lika värdefulla som svenskar?

Gösta 2020-02-28 18:46:11

Enligt Wikipedia så finns det rabies i Italien och det är ingen nyhet, så frågan är hur någon någonsin har vågat åka dit.

Michael 2020-02-28 20:01:01

Jag utgår från att inga försäkringar gäller,eftersom man medvetet utsätter sig.
Märkligt beteende! Man skulle kunna säga typiskt svenskt,då man tror att samhället ( de !) tar hand om dem.

Anders 2020-02-29 14:53:14

De har väl pratat med Bagdad Bob (Tegnell) som har lovat att det är helt riskfritt...

SCH 2020-02-29 18:15:59

Ska de dricka handspriten? Det är ett virus inga bakterier. Virus är luftburet!!! Så oansvarigt.

Mona 2020-03-01 22:31:16

Så ANSVARSLÖST!!! Att åka på semester och riskera att ta med smittan till oss andra i vårt område!! Tänker de sätta sig själva i 14 dagars karantän när de kommer hem igen? Tror knappast det..

potentiell Vimmerby turist 2020-03-02 09:14:12

Så vart i Norra Italien for de? Och var äter de på hemresan? Och hur gör de de närmaste 14 dygnen efter att de kommer hem? Det är bara det vi utomstående som inte är med vill veta.

Amanda 2020-03-04 21:03:12

Har man hängt med lite så vet man om att handhygienen är jätteviktig nu, alltså använder man handsprit....

Nillapizzi 2020-03-05 19:31:05

Jag tror ingen riktigt fattar vad det handlar om. I Italien tar man detta på allvar, människor tar sitt ansvar där. Skolor, offentliga platser är stängda i hela Italien, då snackar vi hela ,inklusive öarna. Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser hur egoistiska människor är i det här landet. Ingen, exakt ingen kan veta exakt vilken reaktion man kommer ha med viruset i kroppen. Sluta upp att vara så naiva, det här är allvarligare än vad Sveriges regeringen kan föreställa sig.
Tänk med hjärnan, tänk på din sjuka granne!

Helena 2020-03-06 09:42:57

Stanna kvar i Italien, jag har inte bett om att bli smittad. Bara för ni ska roa er.

Susann 2020-03-07 00:15:07

Så korkat av er att åka! Släpa inte hem coronvirus!!!

Stefan 2020-03-07 08:47:36

Viktigt!

Handsprit räcker ej! Endast tvätta händerna ordentligt med tvål och vatten hjälper.

Helen 2020-03-07 20:25:36

Och hur många av dina grannar eller arbetskamrater har varit i Stockholm under veckan? Det är en massa smittad där ju?!

Esther 2020-03-08 09:37:24

"Ett område där smittan inte sprids?" Haha! Skrattretande! Övriga världen tar corona på allvar men Lennart är inte orolig!