Marie Nicholson, Emelie Madsen, Carolina Leijonram, Jacob Käll, Patric Engqvist, Ola Gustafsson och Thomas Svärd har dragit igång en ny marknadsföringskampanj för att få fler besökare till Vimmerby i sommar. Foto: Ossian Mathiasson
När beskedet kom att Astrid Lindgrens Värld och Näs stänger för säsongen insåg Vimmerby kommun att de behöver göra något mer och ställde sig frågan vad det kan tänkas vara.
– Att de stänger är ett dråpslag för Vimmerby. Som kommun kan man inte göra så mycket utifrån aspekten med att gå in och stötta företag. Det vi kan göra är saker under samverkansprojektet Vimmerby Tillsammans, säger Thomas Svärd.
"Behöver skapa mer trafik"
Samverkansgruppen i Vimmerby Tillsammans, som består av representanter och är ett initiativ av Företagarna Vimmerby, Vimmerby Handel, Vimmerby Fastighetsklubb, Vimmerby Turistbyrå och Vimmerby kommun, hittade sin lösning på problematiken.
– I rasande fart bestämde vi att vi behöver skapa mer trafik till Vimmerby Tillsammans hemsida. Det är huvudsyftet för att få de som är intresserade av att besöka Vimmerby och hitta till allt annat fint som vi har i vår kommun och region när inte ALV och Näs har öppet, säger Thomas Svärd.
Nya tryckta affischer med budskapet att uppleva Vimmerby kommun under hela sommaren har tagits fram. Vimmerby kommun har även lagt pengar på annonser hos lokala tidningar och en stor kvällstidning.
– Vi gör det för att skapa noise. Vi ska tala om att Vimmerby Tillsammans hemsida finns och att våra kommande besökare kan gå in och kolla vad som finns att göra här i Vimmerby med omnejd.
Listar aktiviteter och boenden
Emelie Madsen på Vimmerby Turistbyrå har uppdraget att se till att hemsidan blir uppdaterad och fungerar rent praktiskt.
– Nu har vi nått sommaren och hela Vimmerby blir besöksnäringsföretag. Det som är nytt är att vi har listat aktiviteter och boenden i stan och kommunen så det blir lite av en förenklad hemesterguide. Den innehåller 25 aktörer som erbjuder aktiviteter och 14–15 boenden. Det ska vara enkelt att hitta vad som finns att göra, äta och handla på en och samma plats, säger Emelie Madsen.
"Tala om att vi finns"
Budgeten för hela Vimmerby Tillsammans-projektet ligger på mellan 50 000 och 75 000 kronor och annonserna är medräknade i totalpriset.
– När vi gick igång med detta så har vi sagt att vi, som sanna och glada smålänningar, ska försöka hålla i pengarna så mycket det bara går. Vi har en budget på 50 000–75 000 kronor och det är väl där någonstans som vi kommer landa med denna satsning, säger Swärd och fortsätter:
– Det ska bli jätteintressant att se hur svarsfrekvensen blir med annonserna. Annonserna i kvällstidningen handlar om att boosta och tala om att vi finns här nere så de inte glömmer bort oss.
Hoppas på fortsättning
Jacob Käll (C), kommunstyrelsens ordförande, hoppas på en fortsättning av samverkansprojektet Vimmerby Tillsammans under de kommande åren.
– Många mindre aktörer inom besöksnäringen säger att de rider på ALV:s marknadsföring och att de inte har råd att marknadsföra sig så mycket. På det här sättet blir det en gemensam marknadsföring och många företag har bara vetat att det kommer folk. Det är inte bara för nu utan det kan fortsätta för kommande säsonger, säger Jacob Käll.
Marie Nicholson (M), kommunstyrelsens vice ordförande, ser många fördelar med Vimmerby Tillsammans-projektet.
– Det som har varit så framgångsrikt med Vimmerby Tillsammans är att vi samlar kraft tillsammans. När vi kommer ut med den här nya utmaningen så önskar jag att det kraftsamlar bland alla kommuninvånare så man går ut och delar länkarna och ger sitt eget tips på vad som finns att göra i Vimmerby. Det är viktigt att vi når ut i hela landet så de ser att det finns väldigt mycket att göra här, säger Marie Nicholson.