Annons:

Annons:

Marie Nicholson, Emelie Madsen, Carolina Leijonram, Jacob Käll, Patric Engqvist, Ola Gustafsson och Thomas Svärd har dragit igång en ny marknadsföringskampanj för att få fler besökare till Vimmerby i sommar. Foto: Ossian Mathiasson

Vimmerby marknadsförs allt mer intensivt: ”Viktigt att tala om att vi finns”

Astrid Lindgrens Världs stängning i Vimmerby är ett dråpslag. Då passar Vimmerby kommun på att dra igång en mer intensiv marknadsföringskampanj genom Vimmerby Tillsammans.
– Det är viktigt att tala om att vi finns, säger Vimmerby kommuns utvecklingschef Thomas Svärd. 

Annons:

När beskedet kom att Astrid Lindgrens Värld och Näs stänger för säsongen insåg Vimmerby kommun att de behöver göra något mer och ställde sig frågan vad det kan tänkas vara. 

– Att de stänger är ett dråpslag för Vimmerby. Som kommun kan man inte göra så mycket utifrån aspekten med att gå in och stötta företag. Det vi kan göra är saker under samverkansprojektet Vimmerby Tillsammans, säger Thomas Svärd.

"Behöver skapa mer trafik"

Samverkansgruppen i Vimmerby Tillsammans, som består av representanter och är ett initiativ av Företagarna Vimmerby, Vimmerby Handel, Vimmerby Fastighetsklubb, Vimmerby Turistbyrå och Vimmerby kommun, hittade sin lösning på problematiken. 

– I rasande fart bestämde vi att vi behöver skapa mer trafik till Vimmerby Tillsammans hemsida. Det är huvudsyftet för att få de som är intresserade av att besöka Vimmerby och hitta till allt annat fint som vi har i vår kommun och region när inte ALV och Näs har öppet, säger Thomas Svärd. 

Nya tryckta affischer med budskapet att uppleva Vimmerby kommun under hela sommaren har tagits fram. Vimmerby kommun har även lagt pengar på annonser hos lokala tidningar och en stor kvällstidning. 

– Vi gör det för att skapa noise. Vi ska tala om att Vimmerby Tillsammans hemsida finns och att våra kommande besökare kan gå in och kolla vad som finns att göra här i Vimmerby med omnejd. 

Listar aktiviteter och boenden

Emelie Madsen på Vimmerby Turistbyrå har uppdraget att se till att hemsidan blir uppdaterad och fungerar rent praktiskt. 
– Nu har vi nått sommaren och hela Vimmerby blir besöksnäringsföretag. Det som är nytt är att vi har listat aktiviteter och boenden i stan och kommunen så det blir lite av en förenklad hemesterguide. Den innehåller 25 aktörer som erbjuder aktiviteter och 14–15 boenden. Det ska vara enkelt att hitta vad som finns att göra, äta och handla på en och samma plats, säger Emelie Madsen.

"Tala om att vi finns"

Budgeten för hela Vimmerby Tillsammans-projektet ligger på mellan 50 000 och 75 000 kronor och annonserna är medräknade i totalpriset.

– När vi gick igång med detta så har vi sagt att vi, som sanna och glada smålänningar, ska försöka hålla i pengarna så mycket det bara går. Vi har en budget på 50 000–75 000 kronor och det är väl där någonstans som vi kommer landa med denna satsning, säger Swärd och fortsätter:

– Det ska bli jätteintressant att se hur svarsfrekvensen blir med annonserna. Annonserna i kvällstidningen handlar om att boosta och tala om att vi finns här nere så de inte glömmer bort oss. 

Hoppas på fortsättning

Jacob Käll (C), kommunstyrelsens ordförande, hoppas på en fortsättning av samverkansprojektet Vimmerby Tillsammans under de kommande åren. 

– Många mindre aktörer inom besöksnäringen säger att de rider på ALV:s marknadsföring och att de inte har råd att marknadsföra sig så mycket. På det här sättet blir det en gemensam marknadsföring och många företag har bara vetat att det kommer folk. Det är inte bara för nu utan det kan fortsätta för kommande säsonger, säger Jacob Käll.  

Marie Nicholson (M), kommunstyrelsens vice ordförande, ser många fördelar med Vimmerby Tillsammans-projektet.

– Det som har varit så framgångsrikt med Vimmerby Tillsammans är att vi samlar kraft tillsammans. När vi kommer ut med den här nya utmaningen så önskar jag att det kraftsamlar bland alla kommuninvånare så man går ut och delar länkarna och ger sitt eget tips på vad som finns att göra i Vimmerby. Det är viktigt att vi når ut i hela landet så de ser att det finns väldigt mycket att göra här, säger Marie Nicholson. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Ossian Mathiasson

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

5 kommentarer

arne grip 2020-07-05 11:14:17

Hur går det med rummet som Turistbyrån fick tillgång till genom Ingela Nilsson Nachtweijs försorg? Ett beslut som hon anmälde som ett ordförandebeslut till KS. Om antalet besökare går ner behöver Turistbyrån kanske inte rummet längre.

Maria 2020-07-06 09:20:04

Under alla år som ALV tagit emot så mycket turister från världens hörn, är det så frustrerande dåligt att kommunen inte tagit vara på detta gyllene tillfälle!! Små tåg som skulle gått skyttetrafik genom stan och upp till torget. Kanske genom ett samarbete med ALV, så Pippi och Emil etc kunde ta emot barnen och deras föräldrar på tågen. Givetvis ska detta vara gratis, då det skulle ge tillbaka många gånger om. Tänk tanken, vilket härligt myller av folk på stan, affärerna skulle blomstra. Vilken annan kommun som helst hade greppat tag i detta och underlättat för handeln, VAD gör ni? Jo godkänner ett handelscentrum på vägen till ALV!! Men vad händer? Hur tänker ni?Jag föreslår ett utbyte av personal, in med nytt, ut med det gamla!

Undrande medborgare 2020-07-06 10:03:17

Dax att sparka ut hunden när den skitit inne!
Är detta äntligen ett uppvaknande av kommunen. Att tänka framåt, den dagen ALV inte är lika attraktivt längre.

Skattebetalare och ungdomsförälder 2020-07-07 23:57:34

”Tala om att vi finns” ”allt som finns att göra”
Man undrar om hela skaran på bilden verkligen är nyktra eller vilken ”verklighetsbild” de verkar leva i ?

Vad finns det att göra? Snälla ni som fäller det uttalandet , precisera VAD som finns att göra som skulle få alla dessa barnfamiljer att gästa oss då ALV är stängt.

Det finns ingenting som görs för barnen i kommunen. Skolorna är slitna och undermåliga pga att kommunen inte satsar på barnen i någon imponerande omfattning.

Butikslokaler står snart tomma på löpande band.
Kommunen vill slå mynt av och profilera sig som barnens stad. Vilket praktfiasko. Nej högsta skatten i hela länet samt ett stadshus vars ledning skämt ut hela kommunen på ett sätt som saknar motstycke.
Så snälla kommunledning berätta för oss om allt som finns att göra from är lika attraktivt för barnfamiljerna istället för ALV.
Vi är nog ganska många med idel öra som vill veta det.

Lars Larsson 2020-07-12 13:48:13

Vad gjorde turisterna i Vimmerby innan ALV fanns och barnfamiljerna började invadera staden? Och vad finns att göra runtom i kommunen för alla som inte har barn i sagoåldern? Här finns kultur, vacker natur, härliga sjöar, öppna kyrkor, god ostkaka och en hel del annat.

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du dettaHär kan du läsa mer om cookies.

Jag förstår, ta bort detta

Annons: