Under tre veckor (25, 26 och 27) har sex ungdomar arbetat med att intervjua barn och ungdomar om kommunens lek- och badplatser, utveckla arbetet med ungdomsinflytande och besöka och recensera olika turistmål i Vimmerby med omnejd.
Astrid Hansson, Alicia Eriksson, Clara Wall, Yahya Elharake, Filip Haglén och Marcin Zakrzewski har genomfört en mängd intervjuer för att ta reda på vad barn och ungdomar önskar sig i Vimmerby. Det har de gjort i samarbete med samhällsbyggnadsavdelningen och ställt frågor som kan användas som underlag till kommande lek- och badplatsstrategi.
Träff med politiker och tjänstepersoner
Nyligen presenterade de unga kommunutvecklarna resultatet av sitt arbete inför politiker och tjänstepersoner.
– Det var kul att vi fick prata med politikerna och höra vad de tycker samtidigt som vi fick berätta vad Vimmerby-ungdomarna tycker, säger Marcin Zakrzewski och berättar mer om uppdraget:
– Vi har intervjuat barn och ungdomar och tagit reda på vad de tycker om Vimmerby kommun, vad som kan bli bättre och vad det finns behov av. Det är bra att vi fick ta upp det med politikerna. Det är en del rätt enkla grejer som kan åtgärdas.
Det är intervjuer som har skett på förskolor, fritids och vid spontanytor där ungdomar befinner sig.
– Vad man önskar sig beror på vem man frågar. Barn och unga tycker att bryggan vid Nossen är bra men vill ha en bättre lekplats och ett hopptorn ute i vattnet. Skatepark har ofta kommit upp som ett önskemål, likaså simhall och ny basketplan i Vimmerby, säger Yahya Elharake.
100 intervjuer på tre veckor
När ungdomarna träffade politikerna stod skatepark, basketplan, flera gungor, rutschkanor, klätterställningar och simhall högst upp på listan.
– Det här med skatepark har alltid varit en grej. Det är något som alla har pratat om hur länge som helst, minst lika länge som simhall skulle jag säga. Det man måste tänka på är att det inte behövs någon stor skatepark, säger Marcin Zakrzewski och fortsätter:
– Alla sporter har sin tid där de blir jättekända och nu har basket varit jättekänt i USA men jag tror att det kommer alltmer till Sverige via sociala medier. Många från USA har lagt ut på sociala medier, vilket har skapat ett intresse hos svenska ungdomar som vill spela basket.
Vad säger du om feriepraktiken och det ni har åstadkommit?
– Jag trodde först att det skulle vara jobbigare med mycket jobb men det har varit lagom. Det är strax över 100 ungdomar har blivit intervjuade under tre veckor och vi fick många bra svar.
Recenserat lokala besöksmål
Ungdomarna har också besökt lokala turistattraktioner som de har recenserat på sociala medier. Några besöksmålen har varit Filmbyn i Mariannelund, Tuna lövpark, Vimmerby Adventurepark utanför Södra Vi och Ostkakeboden i Frödinge.
Det tredje uppdraget har handlat om att utveckla ungdomssidan på Vimmerby kommuns hemsida.
– Ungdomarna har fått titta på sidan där man ställer frågor och komma med synpunkter på vad som kan bli bättre. Hemsidan lanserades tidigt i år och vi fick in väldigt många frågor när vi var ute på skolorna, sedan har vi inte fått in så många frågor, säger ungdomssamordnaren Anja Persson.