Annons:

Sök

Annons:

Ungdomar ställde minister till svars på digital träff – lovar återkoppling på Hultsfredsfråga

Astrid Hansson, Marcin Zakrzewski, Yahya Elharake, Clara Wall, Alicia Eriksson och Filip Haglén, sex sommarjobbare från Vimmerby, fick ställa sina skolfrågor till utbildningsminister Anna Ekström på ett digitalt möte. Foto: Ossian Mathiasson

Ungdomar ställde minister till svars på digital träff – lovar återkoppling på Hultsfredsfråga

Feriepraktikanter från både Vimmerby och Hultsfred har fått chansen att ställa utbildningsminister Anna Ekström (S) till svars med aktuella och viktiga skolfrågor.  

Nyligen hade ministern Anna Ekström ett digitalt möte med kommunala sommarjobbare från Oskarshamn, Hultsfred och Vimmerby som arbetar med delaktighet. 

Ungdomarna skulle ha träffat ministern för en pratstund på Almedalsveckan om inte coronapandemin hade kommit i vägen. Nu fick de träffa varandra – över nätet – och ungdomarna hade förberett frågor till ministern.

– Jag tycker att era sommarlovssatsningar är väldigt bra och vi vet hur viktigt det är med sommarens feriepraktik. Man brukar säga att den viktigaste raden på cv:t är den första raden, alltså det första jobbet man får. Det är med det jobbet man kan få nästa, nästa och nästa jobb samt idéer och tankar på vad man vill göra i framtiden, säger Anna Ekström (S).

Skillnader i vem som får sommarjobb

Hon konstaterar att Sverige inte är ett 100-procentigt jämlikt samhälle och hävdar att möjligheten till sommarjobb hänger ihop med vilka förutsättningar man har med sig hemifrån. 

– Har man föräldrar som är etablerade på arbetsmarknaden så är det mycket lättare att få ett sommarjobb. Det är viktigt att se till att alla ungdomar får chansen till ett sommarjobb, säger Anna Ekström. 

Med tillförsikt såg Ekström fram emot elevernas frågor för att lära sig mer om hur skolan fungerar i verkligheten ur ett elevperspektiv. 

– Ni kan rätt mycket om skolan och det är ni som är de främsta experterna. Ni har gått där i många år och ser skolan inifrån, säger Ekström. 

"Bad om att få ringa upp statsministern"

Oskarshamns sommarjobbare var intresserad av att få veta hur hon har nått positionen som utbildningsminister  
– Jag själv hade inte föreställt mig att jag skulle bli politiker när jag blev rekryterad av Göran Persson när han var ny statsminister.  Jag blev socialdemokrat av att jobba nära Göran Persson. Jag lämnade politiken, gick tillbaka till facket där jag jobbade i tio års tid, säger hon och fortsätter:

– När jag var 57 år ringde Stefan Löfven och frågade om jag kunde bli gymnasieminister i regeringen. För mig var det en överraskande fråga. I stället för att svara javisst så sa jag att jag var osäker på om det var skämt eller allvar och bad om att få ringa upp. Jag ville kolla upp att det verkligen var han som ringde. Jag har varit heltidspolitiker i fyra år sedan 2016.

"Stressigt att gå i skolan"

På frågan om hur Ekström ser på de försämrade skolresultaten i Sverige gav hon svar på tal.

– Under de fem senaste åren har resultaten gått uppåt i alla undersökningar och ämnen. Men nöjd ska man absolut inte vara. Jag kan tänka att det inte finns några genvägar. Det är lite som i idrott, talang är bra men träning är bättre, säger hon och lägger till:

– Det är stressigt och hårt att gå i skolan för eleverna och man behöver kämpa hårt för att lära sig det man ska lära sig i skolan. Jag kämpar för att ta bort kursbetygen i gymnasiet, jag vill ersätta det med ämnesbetyg i gymnasiet. Jag tycker att kursbetyg är orättvist och visar inte hur mycket man kan när man tar examen. Kursbetyg leder också till en otrolig stress för eleverna, man är tvungen att stressa upp sig inför varje kursbetyg. Jag skulle tycka att det vore bättre om man har hela gymnasiet på sig och får betyg på vad man kan när man tar studenten.

Gav goda råd till ungdomarna

För Vimmerbys del deltog de sex kommunutvecklarna som lyfte frågan om vad hon lägger mest krut på i rollen som utbildningsminister.  

– Skolan ska ge alla elever chansen att lära sig mycket. I dag spelar det stor roll vilken skola man går på för hur mycket man lär sig. Jag tror mycket mer på en skola där elever från olika bakgrunder träffas och det är farligt för samhället om alla växer upp i skilda världar och inte känner varandra. 

Vad pengarna i skolbudgeten används till var en annan fråga från Vimmerby-gänget. 

– Vi är noggranna med att ge mer pengar till skolor där behoven är störst. I skolorna där behoven är som störst finns nyexaminerade lärare eller lärare som saknar utbildning. Vi försöker hitta sätt att avsätta mer pengar och fler erfarna lärare på skolor med stora behov. 

Att jobba hårt och skapa jämställdhet var tips som Ekström som skickade med till ungdomarna.

– Det låter inte så kul men jag tror mycket på att jobba hårt. Jag har under hela mitt liv sett att kvinnor, särskilt unga kvinnor, anstränger sig mer än män på arbetsplatserna. Det är viktigt att man är på en arbetsplats där man kämpar för jämställdhet och att kvinnor och män mäts efter samma måttstock. 

Fokus på psykisk ohälsa

Hultsfredsungdomarna la fokus på psykisk ohälsa och frågade varför man inte har fler lektioner i ämnet. 

– Jättebra fråga, det är något som vi jobbar väldigt mycket med. Det är svårt att hitta ett ämne som man kan plocka bort timmar från i skolan. Jag skulle ändå peka på idrott och hälsa och betona elevhälsans viktiga roll med kuratorn.

Frågan om just psykisk ohälsa intresserade Ekström som skrev ner den och lovade återkoppling. 

– Jag tar med mig frågan och lovar att fundera. Händer det något i höst så får vi kalla det för att det är en Hultsfredsidé som slår igenom. 

Kunskapskraven skrivs om

När Ekström träffar lärare får hon ofta höra att de är bekymrade över den press som vilar på eleverna. 

– En sak som vi håller på med är att vi skriver om kunskapskraven så de blir lättare att förstå och leva upp till. Det är krångligt skrivna kunskapskrav som lärarna lägger upp som Powerpoint-bild i början av lektionen – och det knäcker en hel del elever. 

Även kritik mot skolmaten kom upp till ytan i slutet av samtalet. 

– Ofta är skolmaten väldigt bra, men ibland är den verkligen inte god. Det är den vanligaste kritiken som jag får från elever som jag träffar. Frågan om hur mycket pengar och resurser som ska gå till skolmaten är något som respektive kommun ansvarar för. 

Annons:

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: