Annons:

Sök

Annons:

Holmgren om kritiken:

Christer Holmgren betonar att KLT inte sätter några lagar. Foto: Pressbild

Holmgren om kritiken: "Inte vi som har satt lagen"

Fyra företag anlitade av KLT uppfyller inte samtliga krav. Det har gjort att dessa fordon fått tas ur bruk.
– Vi tar det dag för dag nu, säger Christer Holmgren, trafikdirektör på KLT.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Den 31 januari 2021 upphörde taxameterdispensen att gälla. Fyra av de företag som KLT anlitat uppfyller inte samtliga krav från Transportstyrelsen avseende taxameterutrustningen.

Det har ställt till bekymmer och den här veckan saknas fordon som utför sjukresor, färdtjänst och särskoleresor inom flera kommuner i länet. 

– Vi förlitar oss på att de företag som kör för vår räkning följer de lagar och regler som finns. Ansvaret ligger på respektive trafikföretag, det är tråkigt att dessa brister nu upptäckts i en av våra rutinkontroller. Det är oacceptabelt att man inte följer gällande krav, sa Christer Holmgren, trafikdirektör på KLT, i ett pressmeddelande på måndagen.

Under tisdagen säger Holmgren att situationen hittills löst sig relativt bra.

– Vi tar dag för dag nu och det som kommer påverka mest är förskjutningar i restider. Än så länge är det marginellt. Det beror på att vi har kunnat fylla på med andra företags bilar. Det finns några inställda turer i norra länet, i Västerviks kommun, men det beror på det oväder som har varit. Det hänger inte ihop med detta, säger han.

Hur kommer det se ut under resten av veckan?

– Vi planerar dag för dag nu. När det blir förskjutningar i tider tar vi kontakt med berörda resenärer. Vi tror att vi kommer klara det här med mycket jobb och omplaneringar. Alla fordon ska förhoppningsvis vara tillbaka i drift i början av nästa vecka.

"Lag är lag"

Nilsbuss AB, med huvudkontor i Vimmerby, är ett av de företag som inte uppfyller kraven.

– I evigheter bakåt har de som kört exempelvis skoltrafik och färdtjänst inte behövt ha en taxameter monterad. Vi kör från punkt A till punkt B till ett förutbestämt pris, och kör inte taxi med något av våra fordon. Vi kommer aldrig någonsin använda en taxameter i någon av våra fordon, men tvingas nu ändå montera en i varje. Vår röst som bussföretag, där den här typen av verksamhet är väldigt liten, har nog inte riktigt hörts, säger Anders Fransson, vd på Nilsbuss.

Nilsbuss ser ingen som helst användning av en taxameter. Även Gamleby Taxi är mycket kritiska mot KLT. Men Christer Holmgren säger att lag helt enkelt är lag. 

– Det är inte vi som har satt lagen och lag är lag. Det har diskuterats under väldigt lång och det har funnits möjlighet till dispenser, men nu utfärdas inte det längre. Jag kan bara konstatera att det är en lag och det ska följas. Sen kan man tycka vad man vill om det, men nu är det en lag.

Hur ser du på själva lagen?

– Jag är inte så insatt i själva beslutet och varför det har blivit så här. Jag har ingen åsikt om det. Vi ska följa de lagar och regler som finns. 

"Därför vi har avtal"

Beskedet om att ett flertal fordon var otillåtna kom efter en fordonskontroll och meddelades under måndagen. Christer Holmgren hoppas att så få som möjligt ska drabbas under veckan.

Bär KLT något ansvar för att den här situationen uppstått?

– Våra avtal med underleverantörerna är upprättade som så att de ska följa de lagar och regler som finns. Det är därför vi har avtal mellan oss. Om vi var ansvariga i såna här frågor kunde vi haft all trafik i egen regi. Det har vi inte och när dessa avtal finns ligger det på trafikföretagen att följa lagar och regler. 

Tycker du att företagen har varit slappa med att ordna det här?

– Man har vetat om det här en tid och dispenserna har gått ut. Det jag kan säga är att det är onödigt att försätta våra resenärer i den här sitsen och att de kommer i kläm. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: