Annons:

Sök

Annons:

Medarbetare gick till fel person efter larm – brukare fick vänta på hjälp

Brukarens trygghetslarm fungerade, men medarbetaren gick till fel person ändå. Bilden är en genrebild. Foto: Bildbyrån

Medarbetare gick till fel person efter larm – brukare fick vänta på hjälp

En person med trygghetslarm larmade på hjälp – men den kom inte. Istället gick kommunens medarbetare till en person med samma förnamn i samma byggnad. Nu kommer kommunen vidta åtgärder för att en liknande händelse inte ska ske igen.

Annons:

Det var den 20 april som händelsen inträffade. Händelsen har rapporterats i enlighet med Lex Sarah och kommunen utreder händelsen.

Ljudfiler har gåtts igenom och av dem framgår det att operatören givit rätt information. Medarbetare har dock gått till en person med samma förnamn i berörd fastighet.

Utsattes inte för lidande

Brukaren som larmade fick vänta på sina hjälpinsatser.

”För den brukare som larmat och inte fått besöken uppstod en fördröjning av hjälpinsatserna denna dag. Brukaren har fått de insatser som var inplanerade men däremot blivit utan den hjälp för vilken hen använde sitt trygghetslarm”, skriver Hanna Alsér, kvalitetssamordnare vid socialförvaltningen, i ett mejl till DV. 

Personen ska inte ha drabbats av något lidande orsakat av fördröjningen.

”I det aktuella ärendet hade brukaren endast trygghetslarm som biståndsbedömd insats och inga andra insatser. Personal har dock varit där och levererat mat (som gjordes utan biståndsbeslut) vid lunchtid så då fick brukaren ett besök. Vid det tillfället framkom inget om att brukaren behövt hjälp tidigare”, skriver Alsér.

Mänskliga faktorn

Samma problem har uppstått flera gånger tidifare.

”Vi har tidigare haft liknande incidenter i verksamheten men då har det handlat om att larmoperatören inte uppgivit fullständigt för- och efternamn på brukare som larmat vilket medfört avvikelser. Det finns en särskild risk för det när det till exempel finns personer med samma förnamn boende i samma bostadshus. I det aktuella fallet underrättade vi larmföretaget om det och sedan dess anger de alltid fullständigt för- och efternamn när de ringer ut larmen till verksamheten”, berättar Alsér.

I det här fallet låg felet på kommunens sida.

”I detta fall beror avvikelsen på den mänskliga faktorn och ansvarig enhetschef kommer nu arbeta med åtgärder för att minska risk för upprepning av liknande händelser. När utredningen är färdigställd i sin helhet görs också bedömning av allvarlighetsgraden i det inträffade då ställningstagande tas till om en anmälan enligt lex Sarah ska skickas till Inspektionen för vård och omsorg (IVO)”, skriver Hanna Alsér. 

Annons:

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: