Astrid Lindgrens Näs Karin Eliasson har skrivit en bok om Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs. Foto: Simon Henriksson
Hon har varit inbladad i projektet ända från början. Nu har Karin Eliasson skrivit en bok om trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs.
– Det var svårare att skriva den än jag trodde, men jag är jättenöjd med hur den blev, säger hon.
Anläggningsfasen för kommunens jätteprojekt med trädgårdar på Astrid Lindgrens Näs är i mål sedan nästan ett år tillbaka. Att bygga upp och omvandla de teoretiska tankarna har bytts ut mot att förfina och utveckla.
I sin nysläppta bok ”Trädgårdarna på Astrid Lindgrens Näs” har projektets konstnärliga ledare Karin Eliasson försökt fånga resultatet av trädgårdens tre kapitel och dess inspiration från Astrid Lindgren och det småländska landskapet.
– Vi bestämde oss för att skildra tankarna bakom trädgården, vad det är som styrt och inspirerat. Vi skildrar rummen som de ser ut och väldigt mycket runt det som Astrid har skrivit och så gör vi vissa utblickar i det småländska landskapet som varit en estetisk förebild.
"Lite mer nervöst"
Boken är Karin Eliassons fjärde, men den skiljer sig mycket från de som hon skrivit tidigare.
– De tidigare böckerna har varit sprungna ur min kunskap. Här har jag fått ett uppdrag att ge en bild av hela projektet. Jag känner mig mer som en budbärare och det har varit ansvarsfullt, ärofyllt och lite mer nervöst.
Foton till boken har tagits under ett års tid medan Eliasson ägnade hela hösten åt att skriva. Resultatet nådde marknaden för en kort tid sedan.
– Jag är jätteglad för boken och tycker att den blev väldigt fin. Vi vågade satsa på ett lite annorlunda grepp och jag har haft turen att jobba med en jätteduktig fotograf.
Vad har du fått för respons?
– Hittills har jag mest fått respons från nära och kära och från Astrids familj. De verkar tycka att den landade väl och det känns förstås skönt.
"Trogna den plan som sattes"
I veckan tar Karin Eliasson med sig boken upp till den stora mässan Nordiska Trädgårdar i Stockholm.
– Jag är spänd på att höra hur den tas emot av marknaden och det ska bli spännande att höra vad folk säger. Trädgårdsböcker säljer väldigt olika, men den här boken rör sig mellan kulturvärlden och trädgårdsvärlden. Jag hoppas att den kommer upp i 10-12000 sålda exemplar i alla fall.
Har du fått ett annat perspektiv på trädgårdarna när du arbetat med boken?
– Den var svårare att skriva än jag trodde. Jag har levt med trädgårdarna i flera år och tänkte att det bara vara att sätta det på pränt, men det har varit väldigt känslomässigt. Det som blev tydligt när jag skrev var att vi hade en bestämd bild av vad trädgården skulle bli och vad den skulle utstråla. I efterhand ser man att vi har jobbat efter den linjen och intentionen ända från början, vi har varit väldigt trogna den plan som sattes.
Innebär boken ett bokslut för din egen del?
– Kanske inte ett bokslut, men det känns som att ett kapitel stängs. Själva anläggningsfasen är över nu, men för mig är det tydligt vad som finns att utveckla i de olika delarna och var vi kan förändra saker. När man summerar ger det nya idéer till nya projekt. Nu är det dags att slipa diamanten. Emotionellt var det jätteroligt när jag skulle börja anlägga trädgården, men nu ska det bli jätteskönt att få gå in i fasen där man får förvalta och ta hand om det som vi har satt i jorden.
Hur länge kommer du jobba med trädgården?
– Så länge som jag känner att jag har något att ge och det spontant kommer idéer om saker som finns att utveckla. Sedan ska det bli väldigt roligt att vara med ett tag till och se vad det nya ägarskapet kommer innebära. Jag tror att vi kan sätta oss ned och göra mer långsiktiga målsättningar när vi nu får en annan ekonomisk styrning.