Kaj Grönberg, med lång erfarenhet av yrket som maskör inom film och teater, kommer till Filmbyn på söndag för att berätta om sitt arbete med den första Ronja Rövardotter-filmen. Foto: Kaj Grönberg
Ronja Rövardotter har efter förra årets Netflix-succé återigen varit högaktuell. Även på Filmbyn Småland i Mariannelund märks Ronja lite särskilt. Efter Netflix-inspelningarna flyttade rekvisita i form av en stor, snidad träsäng in i huset, och lagom till årets sommarsäsong invigs en ny Ronja-miljö i utställningarna.
Redan i helgen kan den som är nyfiken på hur den första filminspelningen av Ronja Rövardotter gick till komma till Filmbyn och ta del av en gratis föreläsning av Kaj Grönberg. Kaj var under filminspelningarna på 1980-talet ansvarig för masker och smink och under sin föreläsning kommer han berätta om hur det är att arbeta som maskör och kostymör, men också om arbetet med Ronja, och anekdoter från inspelningarna.
– Jag lärde känna Kaj lite grann när han kom och besökte Filmbyn för några år sedan, berättar Filmbyns verksamhetschef Ingela Nilsson Nachtweij och fortsätter:
– Det blev ett härligt möte, och nu tog vi upp kontakten igen. Det ska bli jätteintressant att höra Kaj. Han kommer att berätta om hur det gick till på alla de här fjorton olika platserna där Ronja spelades in.
Stor utmaning att Ronja växte
Kaj Grönberg har över femtio års erfarenhet av att arbeta med mask, rekvisita och scenografi inom film och teater. Ronja-inspelningarna höll på under en lång tid, och sträckte sig över mer än ett år. En stor utmaning var att tiden som gick inte skulle märkas på Ronja, berättar Kaj.
– Alla scener utomhus spelades in på olika ställen i Sverige, och inomhusscenerna togs flera månader tidigare i Oslo. Ronja, eller Hanna Zetterberg, växte fyra storlekar under inspelningstiden, och gick från att vara flicka till att bli en ung kvinna. Det var inte helt enkelt, berättar Kaj.
Rumpnissarna har blivit lite av Kajs signum efter filminspelningarna, och fortfarande händer det att han tillverkar rumpnissar på beställning, även om arbetet är mycket tidskrävande. Att rumpnissarna kom att se ut som de gjorde var både tack vare regissören Tage Danielsson, och Kaj.
– Ulf Axén var scenograf och Per Åhlin kostymtecknare, och så arbetade jag på masksidan. Ulf hade först ritat en skiss med rumpnissar som då såg ut som några gröna gubbar från mars. Jag gjorde en i praktisk form och så visade vi det för Tage som inte blev så glad i dem. Vi prövade en annan variant där Tage såg till att bollen kom till mig, och det blev rumpnissarna som de kom att se ut.
Föreläsningen som håller på i cirka en timme under söndag eftermiddag är öppen för allmänheten och gratis.