Ett stort hål bara några meter från hela nattklubbens framsida och avstängd parkering. Det är verkligheten för Kharma och dess ägare Christoffer Novratidis. Nu har han beslutat sig för att ställa in alla större event tills vidare.
– Matgäster skickar och frågar om det är öppet. Kommer man ens in? Nattklubbsgäster tycker också att det är krångligt och det är tajt från utgången till dörren. När folk går och röker, var ska man skicka dem nu? Det går inte när det är så trångt och tajt. Det är stora stenar, gyttja, lera, hål och maskiner precis utanför oss. En meter utanför vår dörr är hela gatan uppgrävd. Jag har bokat in de här eventen som ska betala hyra, el och personalkostnader, sa han bland annat i den här artikeln.
"Blev sena på grund av snöovädret"
Novratidis synpunkter kommer som en nyhet för VEMAB:s vd Olle Fogelin. När han ringer upp berättar han att bolaget mottagit kritik från Kharma i fredags.
– Vi fick informationen i fredags av Kharma och efter det har vi sökt vår entreprenör. Vi gör inte det här arbetet själva. De blev sena i starten på grund av snöovädret som kom sent och vi vill att de kommer tillbaka med en rapport om hur processen ser ut framöver. Vi har inte den reviderade tidplanen tillgänglig, men förhoppningsvis har vi det under dagen.
Enligt Kharma kom man igång 11 april istället för 28 februari. Hur ser du på det?
– Det jag fick till mig var att man kom igång två veckor senare.
Borde man ha tagit höjd för eventuellt vinterväder?
– Det kan man alltid säga i efterhand. Vi måste också försöka få till det här innan säsongen sätter igång för fullt. Jag tror inte att det hade varit bättre att göra det i maj och som jag förstår det är det uteverksamheten som drabbas.
"Måste göra det här arbetet"
Novratidis anser att informationen från VEMAB varit bristfällig.
– Informationen är alltid något som vi försöker vi bli bättre på, vi kommunicerar på olika sätt och vi lappar de som bor i berörda områden, men i vissa fall når vi inte alla ändå. Specifikt hur det varit i det här fallet kan jag inte uttala mig om.
Kharma uppskattar att företaget förlorar stora summor pengar på grävarbetet. Någon ersättning kommer företaget inte att få.
– Generellt är det väldigt svårt att ge ersättning, vi måste göra det här arbetet. Vi gör det inte för att vi tycker att det är lämpligt, utan för att det finns ett behov och vi försöker minimera påverkan för verksamheter så mycket som möjligt. Vi försöker få så lite verksamhetspåverkan som möjligt, men det är svårt att lyckas utan någon påverkan alls.