Skobes i Vimmerby säljer både nya och begagnade bilar från tre varumärken – Volvo, Renault, Dacia – och har under hösten klivit rakt in i en omfattande ombyggnation.
– Våra partners (varumärken) ställer krav på oss som återförsäljare med hur det ska se ut i hela vår verksamhetsmiljö vad gäller bilhall, kundmottagning och verkstad. Det ligger till grund för en sån renovering, säger Daniel Lindström, platsansvarig och försäljningschef på Skobes i Vimmerby.
Det är framför allt Volvo som driver de största kraven.
– Var tionde år har Volvo krav på att man ska göra uppdateringar i de olika miljöerna. Det är för att möta framtiden och krav från både kunderna och marknaden, säger Daniel Lindström.
Coronapandemin kom i vägen
Skobes påbörjade projektet 2018 och var några år senare i princip färdiga med förfrågningsunderlaget ihop med Volvo när coronapandemin slog till.
– Vi var i princip helt klara för att skicka ut till entreprenörer om att vi ville ha offerter. Det blev investeringsstopp från både Volvos och vår sida.
Nu har det lättat och bollen kom i rullning igen för ett par år sedan. Skobes har totalt elva anläggningar i Småland, Östergötland och Södermanland och det är fyra anläggningar – Tranås, Motala, Nyköping och Vimmerby – som berörs av denna renovering.
– Tranås blev färdigt förra året, Motala i somras och Nyköping är inne på sluttampen. Vimmerby kommer på fjärde plats i ordningen.
Invändig renovering i två steg
Renoveringen i Vimmerby tog sin början i oktober och enligt tidsplanen ska ombyggnationen vara färdig i slutet av maj 2025. Invändigt kommer renoveringen ske i två steg för att Skobes ska kunna bedriva verksamhet under pågående renovering. I båda faserna är det en hel del rivning av golvskikt.
Första renoveringsdelen är utställningen för Renault och Dacia.
– Vi bygger en helt ny Renault- och Dacia-bilhall och det är en stor grej. Det är två bilmärken som tidigare bara har haft ett litet hörn. Väggen som går rakt igenom bilhallen kommer rivas ner, likaså flera kontorslokaler som tar mycket yta. Det är förändringar som gör att vi får en helt annan yta för att visa upp bilarna på.
Med tanke på investeringen på Volvo-sidan kände Skobes att det var läge att lyfta både Renault och Dacia.
– Grundkravet har inte varit att de kräver av oss att bygga en så stor bilhall. När vi gör en stor investering på Volvo-sidan ser vi fördelen att med hyfsat små medel kunna riva en mellanvägg och ta bort flera kontor och få en jättefin, öppen bilhall för Renault och Dacia. Det blir jättestor skillnad och vi mer än fördubblar ytan.
I stället för att ha byggda rum för kontor kommer det bli utekontor i bilhallsmiljön.
– Det gör att säljaren kan hålla koll på vad som händer i bilhallen och det blir effektivt med att vi får mer yta för att kunna visa upp bilutställningen.
"Kunden ska känna sig välkommen"
När första delen är klar i slutet av februari kommer begagnathallen och nybilshallen för Volvo renoveras. De kommer dessutom byta plats med varandra för att Volvo-utställningen ska hamna närmare verkstaden.
– I den nya hallen för Volvo och begagnat ska vi försöka ha så mycket bilyta som möjligt. Volvo är de som ställer högst krav med detaljer, möblemang, färger och kakelplattor. Det kommer i den nya Volvo-delen byggas upp kundlounger och det blir en mycket varmare yta för att Volvo lägger fokus på att det ska kännas som att man kommer in i ett vardagsrum.
Volvo har mycket regler och riktlinjer med hur det ska se ut och det får Skobes förhålla sig till.
– Någonstans finns det ett framtaget koncept med kunden i fokus. Kunden ska känna sig välkommen och det ska vara enkelt att ta sig in och känna igen sig i våra miljöer.
Den fyrkantiga byggnaden, belägen i mitten av denna hall, kommer vara kvar och göras om till både konferensrum och kundrum.
Takbyte, fler laddplatser och solceller
Det är inte bara inne i bilhallen som det pågår arbete. Fasaden görs om ihop med fönster, dörrar och entréer och taket läggs om för att det ska bli tätt och fint.
– Vi har haft problem med vattenavrinningen från taket och när vi är igång med ett så pass stort projekt passar vi på att byta taket, vattenavrinningen och ytskiktet.
Utvändigt pågår bland annat asfaltering och uppsättning av fler laddstolpar.
– Att vi sätter upp nya laddstolpar är också en del av kraven, att vi måste ha tillgång till fler laddplatser för Volvo, Renault och Dacia. Det gör vi för att säkerställa vårt eget behov med demobilar och kundbilar. Fler och fler bilar i dag blir laddbara på ett eller annat sätt.
Det har även tagits beslut om att investera i solceller på bilhallstaket och skadeverkstadstaket.
– Det blir runt 540 paneler – 100 paneler på skadeverkstaden och 440 paneler på bilhallen – och det kommer troligtvis genomföras under våren. Vi strävar efter att bli så gröna som möjligt och har en hyfsat energikrävande verksamhet.
Investering på 15-17 miljoner kronor
Skobes och övriga bilsektorn kommer från en tuff tid och är fortfarande inne i en tuff tid. Investeringen i Vimmerby ser ut att landa runt 15-17 miljoner kronor.
– Som företag är det en styrka att i stort sett samtidigt driva fyra stora investeringar i en tuff tid och allt är självfinansierat. Det är en investering på runt 15–17 miljoner kronor och vi har ett eget fastighetsbolag som står för investeringen. Vi kommer få en höjd hyra och ägarna är måna om att få avkastning på sina investeringar. Det kommer bli några svettiga år framåt med att tjäna ihop pengarna. För oss lokalt är det en trygghet att man väljer att investera i den lokala verksamheten, vilket vi tar som ett tecken på att vi gör något bra och att man vill satsa här i Vimmerby.
Byggklason är totalentreprenör och har lokala underentreprenörer till sin hjälp under ombyggnationen.
Skobes i Vimmerby har i dagsläget 23 anställda som jobbar inom följande områden: försäljning, hyrbilar, verkstad, bildelar, skadeverkstad och rekond.
– Vi har alla verksamhetsområden inom Volvo-världen förutom lackering.