Annons:

Sök

Annons:

Kommunen låter inlägget vara kvar:

Egon Karlsson är utvecklingschef i Vimmerby kommun. Foto: Simon Henriksson

Kommunen låter inlägget vara kvar: "Budskapet är viktigt"

Kommunens kampanj om en köpfri januari har väckt reaktioner bland Vimmerbys handlare. Upprördheten är stor – men kommunen kommer låta Facebookinlägget ligga kvar.
– Budskapet med hållbarhet är viktigt, säger utvecklingschefen Egon Karlsson.

”Januari är den köpfria månaden – häng med! Efter en månad av julklappsshopping och konsumtion är januari den perfekta tiden att ta ett steg tillbaka och reflektera över våra vanor. Vi utmanar dig att börja året med en hållbar start: köp inget nytt i januari!”

Den här formuleringen i Vimmerby kommuns nya kampanj har väckt ont blod på sociala medier. Många arga kommentarer har spridits och representanter från kommunen har suttit i möte med Vimmerby Handels styrelse under dagen. 

Egon Karlsson, som är utvecklingschef i kommunen, har deltagit i mötet och kallar det för en länsövergripande kampanj.

– Jag tänker att syftet med det här är ett hållbart samhälle och det är ett av målen i Agenda 2030-arbetet. Sedan är det väldigt lätt att feltolka det här. Det borde ha stått att man ska gynna den lokala handeln i stället. Det är mycket mer klimatsmart att handla här och tänka härproducerat. Att handla i en lokal affär skapar arbetstillfällen och ett levande samhälle, säger Egon Karlsson.

Men budskapet är ju att man ska ha en köpfri januari?

– Jag kan förstå att bolaget som gjort den här kampanjen har spetsat till budskapet för att få diskussioner. Så långt har man lyckats med sitt uppsåt, men jag kan tycka att man gick väl långt. Man borde ha haft en koppling till hållbarhetstänk och att handla lokalt. 

Vem har bestämt den här kampanjen?

– Jag har inte bestämt det här, utan det är upphandlat via länsstyrelsen och alla tolv kommuner i länet är med på detta, säger Egon Karlsson.

En annan kommun har publicerat

Men när vår tidning går igenom övriga kommuners Facebook är det endast ytterligare en av elva kommuner i länet som publicerat kampanjen. Det rör sig om Mönsterås kommun. I det kommentarsfältet har det inte alls blivit lika mycket reaktioner som i Vimmerby. Inte heller på Instagram kan vår tidning hitta att kampanjen publicerats i andra kommuner.

– Jag har inte hört den här kritiken alls förrän det dök upp på förmiddagen i dag. Då hade vi det här mötet med Vimmerby Handel efter det. Det kom lite som gubben ur lådan och jag hade ingen koll på den här kampanjen. Det ska komma ett ämne varje månad är det tänkt. Här vill jag att vi får chans att granska innehållet framöver. Nästa månad kan det ju, nu spekulerar jag, handla om att man ska handla lokalt.

Har ingen på kommunen sett kampanjen i förväg?

– Jag tror inte det. Som jag förstått det har länsstyrelsen frågat någon jag inte vet vem det är och alla tolv kommuner ska vara med på den. Sedan har det skickats till vår kommunikationsavdelning. Man valde att pausa tjänsten som hållbarhetsstrateg förra året och vi har ingen som jobbar med de frågorna och håller dem samman. Det är en brist vi ser. Då blir det att någon annan får svara. 

Har du förståelse för reaktionerna som har blivit?

– Jag tycker att själva budskapet i sig är viktigt, men formuleringen är för spetsig. En spetsig formulering väcker uppmärksamhet och det har man lyckats med, men det borde ha kommit en touch på det också. 

Har du förståelse för de reaktioner som kampanjen lett fram till?

– Ja, det är klart att man kan reagera. Från vår sida är det inte alls syftet. Handeln är jätteviktig för kommunen. 

Ångrar du att ni publicerade det här?

– Att vi publicerar är bra. Hållbarhet är viktigt och det handlar om vår gemensamma framtid. Den här spetsiga skrivelsen borde dock ha kompletterats med mer information. Att handla lokalt borde varit med där. Själva budskapet i sig är viktigt, men formuleringen är spetsig och ger stora möjligheter att misstolkas. 

Men det står ju uttryckligen att man ska ha en köpfri januari. Det går väl inte att misstolka?

– Det går kanske inte att misstolka så sett. Det var en spetsig formulering, men grundtanken är att väcka intresse. Man kan inte undvika att köpa något under hela januari månad och framför allt inte när uppmaningen kommer i januari. Det är helt orimligt. Man kan inte bunkra så mycket mjölk i förväg. Det blev en olycklig formulering och det borde kanske stått något mer om hållbar konsumtion. 

Låter inlägget vara kvar

Att plocka bort inlägget är inte aktuellt för kommunen.

– Nej, det har man tagit beslut på kommunikationsavdelningen om att inte göra. Så är det sagt nu på förmiddagen i alla fall, att det ska ligga kvar. Sedan kan eventuellt själva formuleringen trimmas. Men budskapet är viktigt med hållbarhet. 

Tror du att det här riskerar att spä på brasan med kritik mot kommunen?

– Det är klart att det gör det. En del tycker att det här är ytterligare något galet som är gjort. Det är klart det spär på det också, men det är länsgemensam kampanj som inte bara kommunen är avsändare för. 

Vad tycker du det säger om Vimmerby att det blir sådant liv om detta?

– Att man är engagerad och på. Det är en tankeväckare till att handla lokalt. Det är på ett tråkigt sätt och med ett högt tonläge, men nu är diskussionen igång. Det är samma linje i Vimmerby Handels pressmeddelande tycker jag. Strålkastaren är på det här nu och vi får försöka väcka något bra ur allt engagemang och jobba framåt. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: