Annons:

Sök

Annons:

Succé för ALV – bokningarna har ökat med 46 procent

Astrid Lindgrens Världs marknadschef Lena Möller gläds åt bokningsökningen på hela 46 procent. Foto: ALV

Succé för ALV – bokningarna har ökat med 46 procent

Astrid Lindgrens Världs boendesatsning ger enormt fin effekt. I år har bokningarna ökat med svindlande 46 procent jämfört med förra året.
– Det är verkligen glädjande med tanke på satsningarna som vi gör, säger marknadschefen Lena Möller.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Astrid Lindgrens Värld var snubblande nära drömgränsen på en halv miljon besökare under fjolåret. När höstlovsmarknaden stängts hade 491 000 personer passerat grindarna.

Frågan är om det inte är dags för nytt rekord och passerad drömgräns i år. Redan nu har bokningarna ökat med 46 procent jämfört med samma tidsperiod förra året.

– Det känns jättebra. Efter höstlovet och den satsningen vi gjorde där så var det en halv miljon förra året. Nu får vi hålla tummarna i år och det känns bra såhär långt.

"Måste boka tidigt"

En skillnad mot förra året är att industrisemestern bokats mer frekvent.

– Förra året fick vi inte så tidiga bokningar i juliveckorna, men det har vi fått i år. Det känns som att vi nått ut med vår boendesatsning och 65 procent av våra besökare är återkommande. Vill man ha ett särskilt boende måste man boka tidigt.

En annan stor förklaring är förstås sagoparkens jättesatsning på boendemiljön. Till öppningen av parken den 9 maj kommer den andra etappen av projektet att stå klar – vilket innebär 231 fler bäddar. Totalt kommer ALV kunna erbjuda 1 113 bäddar till sina gäster.

På sikt är målet att komma upp i 2 000.

– Det blir 26 procent fler bäddar i år och vi ökar på bäddkapaciteten bra. Vi ser att de stora boendena som vi har, som är för mellan 8-10 personer, är väldigt populära och går först. Många vill åka tillsammans och bo tillsammans.

 "Alla är lyriska"

Satsningen har fått mycket fin respons.

– Av det vi fått in från utvärderingarna är det överlag otroligt positivt. Det man reagerar på är småsaker, som en hylla till eller en krok extra. Jag måste säga att alla är lyriska och det är det är skönt att satsningen har uppskattats. Boendet är väldigt unikt.

I år kommer ALV för första gången ha bokningen öppen hela året.

– Vi får frågor om bokningar nästa år redan under sommaren och kommer att ha bokningen öppen hela året i år.

 "Ambitionen är högre"

Även när det gäller årskorten ser ALV en ökning, men där gör man ingen jämförelse med samma period ifjol eftersom försäljningsperioden tidigarelagts i år.

Det budgeterade besöksmålet är satt till 489 000.

– Men ambitionen är högre än så, självklart hoppas vi på att passera en halv miljon. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: