Eric Johansson har själv jobbat i byggbranschen och även antlitat hantverkare vid många egna projekt som gällt renoveringar. Det var på grund av en sådan episod den här tanken föddes från första början.
– När man anlitade den äldre skolans hantverkare var det aldrig något snack. Man fick handskrivna lappar på när de tog tio minuters kaffe eller sin lunch och så vidare. En annan gång anlitade jag andra aktörer och kom hem från jobbet strax före lunch. Då var det tre stycken som höll på att sätta upp en panel jag själv hade målat färdigt. De hade fått upp en panelplanka på hela den tiden. Då hade det kostat mig mellan 6 000 och 7 000 kronor i arbetskostnad, säger Eric Johansson.
Det är inte enda gången han som kund känt att han inte fått det han betalat för.
– Som kund är man ju väldigt sällan hemma när arbetet utförs. Man är på sitt eget jobb och då vet man inte riktigt när hantverkarna varit där. Jag har fått känslan, efter att ha pratat med många, att det är sällan en kund känner sig jättenöjd. Det finns en osäkerhet över hur många timmar hantverkaren egentligen jobbat fast man blivit fakturerad många timmar. Det är en känsla som finns, men man kan inte pinpointa när, var eller hur riktigt.
Hoppas på en revolution
I många år har Vimmerbyprofilen Eric Johansson tänkt att det här är ett problem som borde gå att lösa.
– Det var där det började för mig. När jag slutade med Skinpunks kände jag mig trött på den branschen och satte mig här. "Vad ska jag göra nu?" och det var då jag bestämde mig för att göra det här.
Nu är han på väg att lansera en ny app som han hoppas ska revolutionera byggbranschen.
– Jag har aldrig jobbat med appar tidigare, men känt att det måste gå att få till en lösning för det. Då föddes idén om att föra in alla aktörer i en och samma app. Kunden, hantverkaren och företaget.
Hur det gynnar kunden är inte så svårt att räkna ut.
– Jag har utvecklat ett GPS-system som enkelt läser av när hantverkarna checkar in. Sedan kan man som kund följa deras rörelsemönster inom en radie av 50 eller 100 meter från exempelvis huset. Det registrerar arbetarnas GPS-position i förhållande till arbetsplatsen. Lämnar man området så kommer det en pushnotis om varför man lämnar området. Då finns det alternativ som frukost, lunch, hämtning av verktyg, inköp av material, annat jobb eller privat som man kan fylla i. Kunden ska ju egentligen inte behöva betala för att en erfaren hantverkare glömt hammaren, men jag tänker att den som gör det här väldigt ofta blir drabbad av det i slutändan. Är hantverkaren iväg fem gånger får han dåliga betyg och vice versa.
"Blivit ett problem"
I appen kan kunden också skapa ett projekt, exempelvis en köksrenovering, med ett önskat startdatum och en tanke kring hur många dagar arbetet ska ta.
– Där finns det då en funktion där man kan söka efter specifika hantverkare. Det är uppdelat på tolv olika kategorier med allt från snickare, elektriker, vvs-montörer, takläggare och så vidare. Sedan kan man då skicka en förfrågan till olika personer. För kunden blir det här väldigt enkelt och kunden blir projektledare kan man säga. Jag tycker det är naturligt. Det är kundens pengar och kunden ska ha koll.
Efter en förfrågan kan då hantverkaren eller företaget skicka tillbaka och acceptera den i appen.
– Det finns chattfunktioner i appen och så kan man komma överens om en tid för att på plats gå igenom projektet.
Hur ser företag och hantverkare på det här?
– Överlag i branschen om jag ska vara ärlig så har det blivit ett problem. Företagsledare ser inte det här problemet, men varenda kund jag pratat med är inte 100 procent nöjd. Man vet inte hur mycket arbetstid som verkligen lagts ned. Det är därför jag vill göra det här och få till en förändring i branschen som helhet.
"Ska fungera mer som idrottsmän"
Hantverkarna kommer kunna ha appen gratis och kan tjäna på detta, tror Eric Johansson.
– Man får fylla i sina uppgifter, sina erfarenheter, sina specialiteter och timkostnad. Hantverkarna blir sedan bedömda personligen. Då kanske "Jocke" får fem stjärnor och bra kommentarer, men "Pelle" får dåligt betyg och sämre kommentarer. Då kommer "Jocke" vara den som får mycket fler förfrågningar. Jag vill att hantverkarna mer ska fungera som idrottsmän. Den som är duktig ska också tjäna mer pengar.
Mest riktar han sig på storstäder, förklarar han. En jämförelse går att göra med de betyg och omdömen som exempelvis mäklare har.
– På ett ställe som Vimmerby kanske man redan har kontakter, men i storstäderna känner man inte folk på samma sätt. Söker man efter snickare i appen så kommer alla snickare inom tre mil upp efter sina betyg. Är du duktig får du massa förfrågningar och är du dålig fasas du ut.
Man kan ju bli osams eller få dåligt betyg av andra skäl. Hur ska det hanteras?
– Då kommer det krävas viss handpåläggning från oss som driver appen. Det kan uppstå en del tvister såklart och då får man titta på vad som har hänt och hur det ser ut. Jag tror inte det kommer ske så ofta.
Varför har ingen kommit på det här tidigare?
– Det undrar jag också. För mig är det en självklarhet. När jag har pratat med en del företagsledare inför det här, så är de skeptiska. De menar att de aldrig hört att någon är missnöjd. Men en företagsledare, som jag förklarade det här GPS-systemet för, svarade med ett "fan" och ett leende. Då fattar man. Någon gång måste det här hända och det är rimligt att kunden har koll på hur många timmar de har arbetat.
Hantverkare ska få ny position
Eric Johansson ser att både kunder och hantverkare kommer tjäna på appen. Inte minst enmansföretagare.
– Jag upplever att hantverkare jag pratat med är glada. Fuskar man inte så har man en jättefördel av det här. Är man anställd hantverkare i ett större företag så kanske det är svårare, men samtidigt kan "Jocke" om han har dragit in 612 förfrågningar på ett år ha med sig den statistiken när det är dags för löneförhandling. "Pelle" som kanske bara har dragit in 35 förfrågningar får det ju svårare. Jag tycker inte det är konstigt alls. En hockeyspelare med bättre statistik får högre lön. Det är så det funkar. Det här sätter hantverkarna i en ny position.
Men Vimmerbyprofilen tror även att något större företag i branschen kommer "tvingas" in i appen.
– Det kan vara jättebra för företagaren också. Har du tio anställda så får du liverapportering konstant. Då vet man hela dagarna vad deras anställda gör. Det finns också många livechattfunktioner, där man får notifikationer när projektet är igång, där man kan anmäla hinder och exempelvis kan rörmokaren få information om när snickaren är färdig.
Appen, som heter Bobly, är Eric Johansson ensam om. Han har hjälp av en mer tekniskt kunnig person i en annan del av världen.
– Jag kan inte ändra koder eller något sådant där, så jag har fått skaffa en kille. Nu håller vi på med de sista uppdateringarna och så ska vi försöka pusha igång lanseringen i början av nästa vecka. Antingen så blir det en skaplig fadäs eller så blir det en ny standard i branschen.
Hur känner du nu inför lanseringen?
– Det ska bli skitkul och spännande. Det har varit så mycket småplock nu i någon månads tid, men jag ser fram emot det här.
Tanken är att han ska besöka Carlenskogs någon gång framöver för att berätta om appen.
– Det är för att få lite lokal närvaro egentligen. Annars är jag ju ute efter att appen ska gå nationellt, främst mot storstäderna.