Pelle Lindqvist på Ica Kvantum har höga förhoppningar på onlinebutiken som lanseras i höst. Foto: Ossian Mathiasson
I höst växer Ica Kvantum i Vimmerby när den fysiska butiken kompletteras med en nätbutik. Därmed blir man först i Vimmerby med att erbjuda livsmedelsinköp på internet.
– Vi vill utveckla verksamheten så mycket det går, säger Icahandlaren Pelle Lindqvist.
Nyligen öppnade Ica Kvantum upp sin nya fikadel i förbutiken. Nu har arbetet med nästa stora projekt påbörjats. På baksidan av butiken bygger man ut med 50 kvadratmeter och i höst kommer man öppna upp för onlinehandel.
Det innebär att kunderna klickar ihop sin matkasse och sedan åker till butiken och hämtar den, packad och klar.
– Dels blir det en förändrad lageryta som gör att vi kommer få till en bättre logistik och dels ska man kunna hämta ut sin matkasse den vägen. Det blir en drive thru-lösning och kunderna som handlar online eller vill hämta sin matkasse ska inte behöva gå in i butiken. Flera kollegor har kört detta en längre tid och nu känner vi att vi kan få till en bra kundlösning när det gäller upphämtning, berättar Lindqvist.
"Vill hela tiden utveckla verksamheten"
Planen har funnits under en längre tid.
– Vi stämmer av med utvecklingen och att handla mer på internet påverkar alla branscher och då måste vi anpassa oss. Vi vill hela tiden utveckla verksamheten och nu kan vi koppla på en kundlösning till.
Lindqvist tror på ett stort intresse.
– Vi får mer förfrågningar nu jämfört för ett år sedan. Jag tror att vi har ett antal kunder i Vimmerby med omnejd som är intresserade av det här sättet att handla på. Sedan är det svårt att sia om hur det går, det skiljer mycket bland våra kollegor men de som har en bra lösning för hämtningen har betydligt lättare att attrahera kunderna.
"Finns lite utmaningar"
Förhoppningen är att kunna dra igång i början av hösten.
– Det är vår målbild, men det beror lite på hur allt internt arbete går.
I stort sett hela sortimentet kommer vara tillgängligt online.
– Det finns lite utmaningar när det gäller vissa lokala producenter som måste godkännas i alla möjliga led, men vi kommer försöka få med så mycket som möjligt. Det kommer visa sig under resans gång vad utmaningarna är.
Den totala investeringen för de båda utbyggnationerna landar på drygt en miljon kronor.
– Det blir en pusselbit till i kundservicen och det känns bra att vi tar det steget.