Kommunen väljer att lägga ned i egen regi och ska köpa tjänsten från annat håll.
Foto: Pixabay
Budget- och skuldrådgivningen är en hjälp för kommuninvånare som fastnat i ekonomiska problem och som kan vara i behov av att sanera sina skulder. Under de senaste åren har antalet ärenden ökat och legat omkring 100 per år.
– Det ligger omkring 100 ärenden om året och det är inget jättelitet problem, det är det inte. Det är bra att möjligheten finns och att man kan få hjälp den här vägen, säger Lars Sandberg (C), ordförande i socialnämnden.
Men nu kommer inte kommunen att erhålla tjänsten i egen regi längre. Istället ska tjänsten köpas in från Konsument Höglandet, som är ett samarbete mellan flera kommuner på Höglandet. Kommunen har sedan tidigare köpt in konsumentrådgivning och socialjour från Konsument Höglandet.
Övriga kommuner i Konsument Höglandet är Eksjö, Aneby, Nässjö, Tranås och Sävsjö.
– Det ligger under Nässjö, men flera kommuner köper också tjänsten därifrån. Eftersom vi redan har socialjouren och konsumentrådgivningen var det rimligt för oss att titta på det. När vi först började diskutera frågan var det inte möjligt, men när Vetlanda kommun också ställde frågan och var ute efter samma tjänst innebar det att det gav underlag för en nyanställning.
Så ser kostnadsbiten ut
Orsaken till att kommunen började titta på en extern lösning var att en skuldrådgivare nyligen gick i pension.
– Vi har haft en halvtidstjänst kvar. Det här ger oss en helt annan backup om någon blir sjuk eller liknande. Med en halvtidstjänst här hade arbetet fått stanna upp vid sjukdom eller semester. Det här innebär att vi säkrar upp och det är egentligen jättebra för oss. Att bara ha en person med kunskapen och som är insatt i handläggningen blir ju sårbart över tid, säger Sandberg.
Kostnaden ligger på 235 000 kronor exklusive resor.
– Det är vad vi ska betala för 2022. I egen regi har det legat på drygt 310 000 kronor. I runda slängar kommer det bli 50 000 kronor billigare på årsbasis.
"Ska underlätta"
Det nya upplägget ska börja gälla inom kort och tanken på sikt är att det nya kontaktcentret ska spela en viktig roll. Budget- och skuldrådgivningen ska då också övergå till kommunstyrelsens bord, men det är socialnämnden som godkänt avtalet med Konsument Höglandet.
– Tanken är att det ska underlätta för invånare som söker den här tjänsten. De får en väg in och en kontakt upprättas på ett bättre sätt. Kontaktcentret ska lotsa den som är i behov av det här rätt. Det kan handla om att ha fysiska möten eller digitala eller kontakt över telefon.
Kan det bli aktuellt med fler liknande köp av olika tjänster?
– Klart att när de här möjligheterna finns så måste man titta på det. Att rekrytera är inte enkelt och kan man samarbeta på det här sättet är det naturligtvis bra för alla inblandade.