En kvinna i 85-årsåldern blev liggande på golvet i nio timmer efter att ha brutit lårbenshalsen. Trygghetslarmet fungerade inte. Foto. Pixabay
I slutet av maj bröt en kvinna i 85-årsåldern lårbenshalsen. Till sin fasa upptäckte hon att larmet inte fungerade – och blev fast på golvet i hela nio timmar innan en vännina upptäckte henne.
Granskningen visade att larmet inte hade fungerat på hela 19 dagar.
– Vi är bekymrade över att larmet inte fungerat på så lång tid, säger kvinnans anhöriga.
I går skrev Dagens Vimmerby om en brukare i 85-årsåldern i Hultsfreds kommun. När kvinnan kommit hem från sjukhuset efter att ha brutit lårbenshalsen lämnade hemtjänsten över sex matlådor som hade passerat bäst före-datumet med hela 17 dagar.
I dag kan DV berätta att kvinnan råkat ut för ännu värre risker. I slutet av maj bröt kvinnan lårbenshalsen. Klockan var runt två på natten – men någon hjälp kunde hon inte få.
Trygghetslarmet fungerade inte. Det var först när kvinnans väninna kom förbi nio timmar senare som kvinnan kunde få hjälp och föras till sjukhus.
– Hon låg i samma ställning från klockan två på natten till klockan elva och hade fruktansvärt ont. Att larmet inte fungerar är en allvarligare brist än maten. Jag är orolig för att våra gamla inte ska få den hjälp de behöver, säger kvinnans anhörige.
Ur funktion i tre veckor
När felet på larmet undersöktes visade det sig att larmet inte fungerat på nästan tre veckor. Senaste gången larmcentralen hade kontakt med kvinnans larm var 19 dagar tidigare.
– Jag vet inte om det är larmbolaget eller om det är Hultsfreds kommun som inte haft tillräckliga rutiner för larmen. Det ska larma när man inte har kontakt med larmet, men det hade gått 19 dagar.
Förtroendet skadat
Kvinnan hade inte daglig tillsyn och hade enorm tur att hennes väninna kom förbi.
– På den tiden ringde vi inte till henne varje dag och det kunde ha gått riktigt illa. Hon satt på rumpan och kunde inte ta sig någonstans. Det känns jättejobbigt att larmet inte fungerade.
Vad har ni fått för bemötande av kommunen?
– Vi har fått några svar och de har bett om ursäkt och så.
Hur är förtroendet för hemtjänsten i Hultsfred?
– Det är lite skadat. När hon väl får hjälp är det inget fel på den, men vi är bekymrade över att larmet inte fungerat på så länge och att ingen har märkt något. Jag tror också att vår anhörige känner en viss oro för att det ska kunna hända igen och det känns som att hemtjänsten behöver stöttning i att upprätta rutiner.
Hur verksamhetschefen Marie Pihl ser på händelsen kan du läsa om här.