Enhetschefen Marie Pihl beklagar att brukaren i 85-årsåldern fått 17 dagar gammal mat. Foto: Hultsfreds kommun
En kvinna i 85-årsåldern fick mat som hade passerat bäst före-datumet med nästan tre veckor. Hultsfreds kommuns verksamhetschef Marie Pihl beklagar det inträffade.
– Det är inte acceptabelt på något sätt, säger hon.
Skälet till den flagranta missen inom Hultsfreds kommuns hemtjänstverksamhet är den mänskliga faktorn. En medarbetare har helt enkelt tagit ut matlådorna från ett av hemtjänstens kylskåp.
– Det var ett misstag från hemtjänstpersonal. Egentligen ville man hjälpa damen i fråga, men vi har matleveranser till de flesta personerna inom hemtjänsten och vi förvarar en del mat hos hemtjänsten av olika skäl. Då hade man väl missat att gå igenom det som stod helt enkelt.
”Naturligtvis allvarligt”
Den rullstolsbundna kvinnan var en ny brukare inom hemtjänsten i Hultsfred och matleveranserna hade ännu inte kommit igång.
– Det tar ett tag innan leverans av kylmat går igång och då kan det vara så att vi kan ha mat som vi kan erbjuda. I det här fallet var det så, men hemtjänstpersonalen var inte uppmärksam på att maten hade gått ut. Det är sådant som absolut inte ska kunna hända, men det är den mänskliga faktorn. Det blev ett misstag helt enkelt. Det är inte våra leverantörer som har gjort fel.
Hur allvarligt är det?
– Det är naturligtvis allvarligt. Vi kan bara beklaga oss och det är inte acceptabelt på något sätt. Vi är innerligt tacksamma för att inget hände, men det kommer ut många goda delar i den här händelsen. Vi blev uppmärksammade på ett problem som vi inte känner till och kunde rätta till det.
Förändrat rutinerna
Hultsfreds kommun har nu upprättat nya rutiner och medarbetare har fått ansvar för att rensa kylskåpen på gammal mat.
– Vi har upprättat rutiner för hur vi ska sköta våra kylskåp och maten. Vissa har fått ansvar att gå igenom kylskåpen och rensa ut mat som har gått ut eller som är på väg att gå ut för att sådana här misstag inte ska kunna hända.
Hur ser du på risken som ni utsatte brukaren för?
– Klart att det var en risk för brukaren. Vi hade en väldig tur att personen inte åt maten. Anhöriga var uppmärksamma och såg att maten var utgången. Det hände inte något som tur var, men det kunde det ha gjort.
Vad hade kunnat hända?
– Hon kunde ha fått en matförgiftning, men det är svårt att säga hur dålig maten var. Det är inte säkert att maten var dålig, men det vet vi inte och nu åt inte personen maten. För vår del är det lite bra med fel ibland så länge det inte händer något allvarligt. Det gör oss uppmärksamma om våra brister och misstag är till för att lära sig av.
Har fler personer varit utsatta?
– Inte vad jag vet och jag tror att de flesta i vår personal är uppmärksammad på datum, men den mänskliga faktorn finns alltid med.
Hultsfreds kommun har ännu inte fattat beslut om huruvida händelsen ska anmälas till Inspektionen för vård och omsorg.