Majoriteten går till attack mot oppositionen. Här syns Karin Helmersson (C) och ett tåg. Bilden är ett montage.
Foto: MostPhotos
Den 16 april ska regionen lämna in sitt yttrande på Trafikverkets förslag till inriktningsbeslut inför nationell plan. Planen hanterar stora delar av de infrastruktursatsningar som kommer göras fram till 2037.
Enligt den styrande SCV-majoriteten i regionen säger Moderaterna och Kristdemokraterna nej till minst 300 miljoner kronor i investeringar på Stångådalsbanan.
"Förslaget om triangelspåret i Berga, framtaget av Trafikverket, möjliggör för gods- och passagerartrafik att trafikera sträckan utan att behöva åka in i Berga, stanna och vända. Nu vill M och KD säga nej till förslaget. Detta kan komma att riskera att ytterligare satsningar inte blir av", skriver majoriteten i ett pressmeddelande. Spåret skulle innebära en förkortad restid på cirka tio minuter.
– Det här är verkligen ett katastrofalt agerande av oppositionen. De vet mycket väl hur viktigt det är att visa en enad front om investeringar i vårt län ska bli av men väljer att skjuta hela projektet i sank för att få några billiga politiska poäng. Vi har i SCV-majoriteten vädjat till M och KD bakom stängda dörrar men det står klart att de prioriterar sina utspel före att denna investering blir av. Jag blir uppriktigt besviken över deras vårdslösa beteende. De största förlorarna blir våra invånare som går miste om minst 300 miljoner kronor i investeringar. Ännu kan M och KD besinna sig och säga ja till de 300 miljonerna. Jag hoppas att de gör det, säger Angelica Katsanidou (S) regionstyrelsens ordförande.
Inte samma bild
Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden, sparar inte heller på krutet.
– Signalsystemet är nu klart för införande och bristutredningen ska lämnas till regeringen, där föreslås trädsäkring, underhåll och triangelspår i Berga. Triangelspåret är en konkret åtgärd för att minska restider. Nu i elfte timmen säger M och KD nej och riskerar att ödelägga hela projektet, vilket alltså innebär att restiden inte kan kortas och drygt 300 miljoner kronor hamnar på någon annan plats än Kalmar län. Planerna finns och nu är det upp till regeringen att leverera, det vore tacksamt för Kalmar läns invånare om inte Tidö-partierna i regionen havererade planerna, säger hon i ett pressmeddelande.
Men M och KD har inte riktigt samma bild av verkligheten.
– Vi är överens om satsningarna i stora drag. Vi har samma syn som majoriteten om de kanske viktigaste åtgärderna, som att banan behöver trädsäkras. Det har varit en het fråga under lång tid. Vi menar att det viktigaste är att våra invånare känner att man kan lite på tåget och att det går i tid. Vi har en mängd inställda turer, och det har varit lite för mycket sådant. I första hand finns det anledning att se till de bitarna. Stångådalsbanan har bekymmer med självfinansieringen och i grund och botten behöver vi fler resenärer. Då är det olyckligt att man lägger 400 miljoner kronor på att plocka bort ytterligare en station. Det kommer inte bidra till fler resenärer. Vi menar att majoriteten har övertro till den åtgärden, säger Jimmy Loord (KD).
Majoriteten menar att åtgärden vid Berga skulle korta restiden med tio minuter, skulle inte det kunna locka resenärer från andra stationer?
– Det pratas om att triangelspåret vid Berga skulle korta resan med nio till tio minuter. Genom att trädsäkra banorna och vidta trimningsåtgärder och se över de oövervakade övergångarna skulle tågen kunna hålla en högre hastighet, och vi skulle vinna tid även på det. Det här är en landsbygdsfråga. Skulle man dra de argumenten som majoriteten leverar och dra det till sin yttersta spets så skulle vi bara ha tågtrafik mellan Kalmar och Linköping. Det skulle vara det absolut snabbaste, men vi skulle ha få resenärer.
Ni får skarp kritik av majoriteten på grund av det här beslutet. Hur ser ni på det?
– Ja, det är skarp kritik. De försöker måla upp en bild av att vi säger nej till Trafikverkets satsningar. Det gör vi verkligen inte. Vi önskar se ytterligare utredningar om hur man kan säkerställa Stångådalsbanan, och även Tjustbanan. Fortsatta utredningar får visa vilka ytterligare åtgärder som man kan vidta.
Helt låsta
Jimmy Loord menar att majoriteten varit helt låsta.
– De har starka synpunkter på det här och hänvisar till överläggningar bakom stängda dörrar. Vi har haft ett antal samtal, och hade det varit viktigt för dem att komma överens så hade de på ett uppriktigt sätt kunna sätta sig ned och fråga hur vi kan hitta vägar framåt. Hur vi kan komma fram till gemensamma formuleringar, men det har inte varit sådana samtal. Ingången har hela tiden varit att vi ska köpa deras formuleringar.
Simon Henriksson
Johanna Karlsson