Regionrådet Karin Helmersson (C) tillsammans med lokala partikamrater i form av Lars Rosander, Ulf Larsson och Mikael Karlsson från vänster sett.
Foto: Pressbild
Vid det här laget känner ni nog till bakgrunden som retar upp många politiker i vår del av länet. I och med byggandet av ostlänken ska järnvägsstationen i Linköping flyttas. I nuläget är det högst oklart om Stångådalsbanan kommer kunna ansluta till det nya stationsläget.
Eventuellt kommer tåget stanna i Tannefors och sedan får man ta buss till stationen för att komma vidare med tåg till Stockholm om man kommer från Hultsfred och Vimmerby.
– Påverkansarbete har genomförts och genomförs. Vi kan inte acceptera denna försämring och det har lett till att Trafikverket har tittat på alternativ för att nå stationen. Alternativen har en annan kostnadsbild och regeringen skulle behöva vara mycket tydlig i att regionala banor ska nå stambanan, säger regionrådet Karin Helmersson (C) under ett besök i Hultsfred.
Men att det nu finns alternativ är positivt, menar hon.
– Kostnaden är inte så skyhög som från första början. Det kommer bli ännu dyrare att stanna i Tannefors och det alternativet har blivit ännu sämre. Vi kommer fortsätta driva att vi ska komma direkt till stationen och tycker man ska ta pengarna man tänkt för stationen och lägga dem på spåret.
Kan bli döden
Karin Helmersson (C) menar att det här annars kan bli döden för Stångådalsbanan.
– Det finns ett alternativ till och det är att fortsätta köra till Norrköping. Det handlar om stora pengar och det staten har sparat får regionen betala. Vi lägger redan mycket på vår tågtrafik och det vore svårt att förklara ännu större kostnader.
Besöket i Hultsfred handlade om om att markera vikten av Stångådalsbanan mellan Kalmar och Linköping som en grundläggande regional kommunikationsled.
– Under en mängd av år har påverkansarbete behövts för att få tillgängligheten mellan Linköping och Kalmar att fungera på ett bättre sätt, vara robust och i förlängningen också korta restiden för att göra banan mer intressant för pendling. Vi är fortsatt oroliga för den här frågan och den är prio ett för oss vad gäller banorna. Det skulle vara svårt att få människor att pendla vidare med Stågådalsbanan med två byten.
"Demokratiskt problem"
Kravet från Centerpartiet i regionen är att Stångådalsbanan ska nå den nya stationen i Linköping.
– Vårt hopp står till att regeringen pekar med hela handen. Beslutet ska tas av Trafikverket, men det är svårt att få fram när det ska tas. Det är ett demokratiskt problem att beslutet kanske tas utan att vi haft chansen att yttra oss.
Under sitt besök lyfte också Helmersson att en utredning över banans brister är genomförd och presenterad under våren. Där pekas på trädsäkring som en viktig åtgärd för att göra banan robust. Triangelspår i Berga pekas också ut som den enskilt viktigaste åtgärden för att korta restiden.
– Varje minut man kan spara är avgörande. Sedan är det viktigaste att tågen går.
Besked har också kommit om att ett nytt signalsystem – ERTMS – är på plats i slutet av 2027.
– Det kommer vara klart i december 2027. Vi har länge pratat om att det behövs ett modernt signalsystem och nu kommer det vara klart när de nya tågen, som regionen beställt, är på plats.