Karin Helmersson (C) säger att Hackefors är ett ännu värre alternativ än Tannefors. Bilden är ett montage. Foto: Mostphotos/Arkiv
Trafikverket har inga planer på att ansluta de två tågbanorna i länet – Stångådalsbanan och Tjustbanan – till den nya järnvägsstationen i Steninge i Linköping. Förslaget från Trafikverket är en station i Tannefors.
Nu dömer kommunstyrelsen i Linköping ut den idén enligt Corren och föreslår i stället en slutstation redan i Hackefors. Det framgår av ett yttrande från kommunstyrelsen.
Hackefors ligger ännu längre från centrum och den nya centralstationen än vad Tannefors gör.
– Det är givetvis inte glädjande och Hackefors är inget alternativ. Det är ännu värre, eftersom vi vill nå stambanan. Det är det som är målet. Samtidigt pekar kommunstyrelsen i Linköping på ett annat alternativ öster om flygplatsen. Till det behövs dock pengar. Det är bra att de pekar på alternativ för att nå stambanan, men då måste staten finansiera det, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Linköpings kommun kommer inte vara med och finansiera detta.
– Det kan jag förstå att de inte vill. De månar om sina skattemedel utifrån sin kommuns förutsättningar. Infrastrukturen är en statlig angelägenhet, men det som är glädjande och som underlättar är att de är tydliga.
Vill få till möte
Nu vill regionmajoriteten på nytt få till ett möte med infrastrukturministern.
– Vi har nu skickat två brev. På det första svarade han att man återkommer i den nationella planen som ska antas 2026. Det innebär att dörren inte är helt stängd och det kan komma att prioriteras i nästa nationella plan. Men får inte skylla på någon annan, varken Linköpings kommun eller Trafikverket, kring om vi ska kunna nå stambanan eller inte. Det är bättre att ge besked och det är nu upp till regeringen, säger Karin Helmersson.
Konsekvenserna för länet, om banorna inte ansluts, vore ödesdigra, menar centerpartisten.
– Jag vill inte hota, men det är som att dra in stödet till banan. Vilka resenärer vill använda banan om man behöver byta till buss för att ta sig till Stockholm? Det går inte att ha trafik då och därför är detta så viktigt. Vi måste ha andra alternativ och vi måste vara intressanta för resenärer. Nu tänker vi fortsätta att visa på konsekvenserna för länet tills vi får till ett möte. Regeringen behöver nu ta sitt ansvar i den här frågan.