Eva Berglund (S) är ordförande i socialnämnden.
Foto: Arkivbild
I knappt en månad har det nya systemet nu varit igång. Kommunen har slutat leverera mat från sitt centralkök till personer med hemtjänst. I stället levereras kyl- och frysrätter till de äldre.
Mats mamma som bor på Granen är glutenintolerant. Det enda hon kan välja på från Tempos utbud är lasagne, plättar och pulvermos. Det kan låta gott ett litet tag, men är förstås outhärdligt i längden.
– Man ska inte behöva leva på bara det, säger socialnämndens ordförande Eva Berglund (S).
Hur tycker du att det nya systemet fungerar för äldre med allergier?
– Det där är ett litet dilemma. Tyvärr har Tempo ett mindre sortiment när det gäller glutenfria rätter och det är ett dilemma. Det gäller att anhöriga trycker på och säger att man behöver ett större utbud. Vi får hänvisa litegrann till butiken som har upphandlingen och hemleveransen i innerstaden.
Hur ser du på det?
– Det är inte bra, det är absolut inte bra. Tyvärr är det så att anhöriga får ta ett större ansvar och en anhörig är inte tvungen att handla på Tempo. Då kan man gå till någon annan och få ett större utbud av laktos- och glutenfri mat.
Skulle man vara utelämnad till Tempos sortiment om man inte har någon anhörig som kan hjälpa till?
– Nej, då är det hemtjänsten som träder in om man har biståndet inköp. Som jag förstått det, men jag törs inte stå för det, så har även Ica Supermarket hemkörning. Det kostar lite mer än Tempo, men den möjligheten finns.
"Inte fått några samtal"
Flera av de boende på Granen som vår tidning pratat med påpekar också att de inte får några grönsaker när de beställer maten. Vill man ha grönsaker får man köpa hem det själv. Eva Berglunds bild är att man kan få hjälp med att skära upp grönsaker.
– Jag kan inte svara i detalj. Allt är utifrån vilket bistånd du har, men tidigare har det varit så att om man fått hem sin kylda mat och inte kan göra något själv, så har man fått hjälp av hemtjänsten. Där är det inga ändringar. Har du det beslutet så ska det vara så även i fortsättningen. Jag kan inte tänka mig annat än att man då kan hjälpa till och skiva upp lite grönsaker.
Hur är din bild så här drygt tre veckor in?
– Jag vet faktiskt inte. Jag har inte fått några samtal och inte några reaktioner alls egentligen. Jag vet bara att vi var i Tuna för några veckor sedan och då var det ett enormt utbud av kyld och fryst mat där. Där fanns alla möjligheter att kunna få bra mat. Det här är faktiskt lite upp till handlaren också hur man kan serva och vad man kan erbjuda.