Anders Åkesson (C), bilden, och Ingela Nilsson Nachtweij (C) vill se mötesspår i Gullringen och åtgärder på riksvägen.
Vimmerby kommun vill se ett mötesspår i Gullringen och att det sker åtgärder längs med riksväg 23/34. Det berättade kommunstyrelsens ordförande Ingela Nilsson Nachtweij (C) på en pressträff.
– Infrastrukturfrågorna är otroligt viktiga för kommunen, säger hon.
Bakgrunden är det arbete som just nu genomförs inom Region Kalmar för att ta fram ett handlingsprogram för transportinfrastrukturen i länet för 2020-2025.
Vimmerby kommun har nu lämnat in sina synpunkter på förslaget och det är särskilt två delar som man lyfter fram som avgörande för regionens utveckling. Dels vill man se en utvecklad trafik på Stångådalsbanan med mötesspår i Gullringen. Dessutom vill man se åtgärder längs med riksväg 23/34.
– Vi är väldigt glada för att vi får tycka till om det här och att det finns en dialog under arbetets gång. Det är mycket bättre med en dialog innan det finns ett färdigt förslag och det uppskattar vi, säger Joakim Svensson, trafikadministratör på samhällsbyggnadsavdelningen, som har författat svaret till Region Kalmar.
– Vi vill se en utvecklad trafik på Stångådalsbanan med mötesspår i Gullringen. Regionen bör verka för att persontrafik, både regionalt och interregionalt, samt godstrafik på Stångådalsbanan ges möjlighet att utvecklas. Åtgärder längs med riksväg 23/34 bör prioriteras för att stärka förutsättningarna för länets inlandskommuner. Dessutom vill Vimmerby kommun att medel till en avfart från riksväg 23/34 till Krönsmons industriområde tas med i den regionala planeringen, fortsätter han.
Gjuteritätast i norra Europa
Kommunalrådet Ingela Nilsson Nachtweij (C), som hade sällskap av riksdagsmannen Anders Åkesson (C), också vice ordförande i Trafikutskottet, på presskonferensen säger att infrastrukturfrågorna är otroligt viktiga för kommunen.
– Vi har identifierat hur mycket det är som händer i vårt näringsliv och i år är det ungefär en miljard som investeras. Bara på BoKlok i Gullringen handlar det om 250 miljoner kronor. Det allra flesta satsningarna är knutna till infrastrukturen. De stora satsningarna sker inom gjuteri- och trähusbranschen och det är mycket tunga transporter kopplade till det, säger Ingela Nilsson Nachtweij, som också pekade på hela norra länsdelens betydelse på bland annat gjuteriområdet.
– Det här området är norra Europas gjutericentum enligt uppgift. Kring både Vimmerby och Hultsfred finns flera ledande företag inom gjuteribranschen, och det är kanske inte den allmänna uppfattningen. Vimmerby är definitivt inte bara Astrid Lindgren, utan här finns också flera stora och viktiga företag. Det är flera företag inom tillverkningsindustrin och turismen som planerar stora investeringar.
"Helt vansinnigt"
I förslaget till handlingsprogram från Region Kalmar framgår det att man vill verka för en ökad funktionalitet med flyg mellan Kalmar och Bromma. Det är inte rätt väg att gå, enligt riksdagsmannen Anders Åkesson.
– Invånarna i den norra delen av Kalmar län ser ingen nytta med ökad flygtrafik mellan Kalmar och Stockholm. Det är betydligt mer logiskt att se till att anslutningar från Tjust- och Stångådalsbanan fungerar mot Linköping, så att man kan ta sig direkt upp till Stockholm. Där bör järnvägsförbindelsen vara det naturliga steget till Stockholm. Bromma och Arlanda fyller en viktig funktion, men det är viktigare här med tåganslutningar som fungerar, säger han.
Men där finns ett problem. Dialogen med Östergötland har inte nått ända fram tidigare.
– Det är helt riktigt och dialogen med Östergötland är av högsta vikt för norra Kalmar län. Det är helt vansinnigt att det ser ut som det gör i dag med olika biljettsystem och så vidare. Den olägenheten har man inte i södra länsdelen, men däremot ser det ut så här över längsgränsen. Linköping är noden för sjukvård, arbete och utbildning i norra länet.
Hur ska det gå till?
– Vi kommer uppvakta dem. Kontakter är redan tagna och det är en nyckel för att nå framgång till 2022 när nästa period tas att det är två län som inte sitter med olika uppfattningar. Linköpings universitet förlägger en förskoleutbildning här och det finns öppningar känner vi, säger Nilsson Nachtweij.
Är inte ett problem att Linköping hellre tittar mot Stockholmsområdet?
– Det finns helt klart förbättringspotential i samtalen med Linköping, men jag upplever att tonläget är bättre nu. Det är klart att det är logiskt för Linköping och Norrköping att blicka mot Mälardalen, men vill man ha en stambana som är indragen i Linköping, så måste man ha nära anslutningar. Stångådalsbanan och Tjustbanan kan bli ett argument för stambanan, säger Anders Åkesson.
Bredband till alla
Anders Åkesson (C) lyfte även kort frågan om bredband framför allt på landsbyden.
– Det finns sedan tidigare nationella mål om att 2025 ska i princip alla verksamheter och alla personer i sin vardag ha 100 megabit. Men pengarna tar slut och det kommer kosta statliga pengar. Öarna som återstår måste täckas, annars kommer människor inte kunna eller vilja bo där. I vårändringsbudgeten kom det med 200 miljoner kronor och nu måste vi titta på var utmaningarna kvarstår. Statsbidragen behövs, säger riksdagsmannen.