Centerpartisterna Ingela Nilsson Nachtweij, Karin Helmersson, Julie Tran och Lars Rosander träffades i Vimmerby i dag för att diskutera infrastrukturen. Foto: Jakob Karlsson
Centerpartiet har minst sagt en nyckelroll när det gäller att få till infrastrukturen i regionen under mandatperioden. I dag träffades fem politiker från partiet i Vimmerby för att diskutera samarbetet framöver.
– Det är jätteviktigt att vi träffas och diskuterar, säger Ingela Nilsson Nachtweij (C), Vimmerbys kommunalråd.
Många politiker, från alla olika håll, har krävt satsningar på Stångådalsbanan och riksväg 23/34 genom åren. Ingen har lyckats särskilt bra och en elektrifiering av järnvägen tycks lika långt bort som tidigare.
Denna mandatperiod sitter Centerpartiet vid spakarna för stråkets framtid. Partiet har avgörande inflytande över regeringen och är del av styret i både Region Kalmar och Region Östergötland. Man sitter dessutom i samtliga politiska majoriteter som styr kommunerna längs med banan; från Linköping och ned till Kalmar.
I dag träffades politiker från Vimmerby, Hultsfred och de båda regionerna för att diskutera framtiden.
– Vi håller på med ett handlingsprogram för infrastrukturen och försöker föra en prioritering på längre sikt och närmaste tiden. Det finns en omvärld utanför Kalmar län och genom åren har vi haft få vänner. Vi har många beröringspunkter med Östergötland och det vore konstigt om vi inte har gemensamma målbilder. Vi måste jobba gemensamt för annars faller det mellan stolarna, säger Karin Helmersson, regionråd med ansvar för kollektivtrafiken och den regionala utvecklingen i Kalmar län.
"Måste finnas en pålitlighet"
Julie Tran är regionråd i Östergötland och ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden:
– Det är en ny mandatperiod, nya politiker och nya förutsättningar. Det är jättebra att vi centerpartister kan mötas och diskutera de här frågorna.
Att Kalmar län varit betydligt mer mån om Stångådalsbanan än grannen norröver är en underdrift.
– Det har funnits olika syn och det är olyckligt att en administrativ gräns hindrar resandet. Vi har stor koppling till universitet och sjukhuset och det här kan vara en start, menar Lars Rosander, kommunalråd i Hultsfred.
När Region Kalmar driver på för en elektrifiering av banan verkar det istället som att Östergötland i första hand vill få banan att fungera ordentligt.
– Det måste finnas en pålitlighet, kollektivtrafik handlar om pålitlighet och hög turtäthet. I Östergötland gör vi nu en nulägesanalys och till hösten ska vi politiker prioritera bland stråken, säger Julie Tran.
Vad talar för att ni ska prioritera banan framöver?
– Vi har inga politiska planer på att förändra banan i dag, men det är viktigt att få upp den i full kapacitet. Nu jobbar man med små delar som ger väldigt stor effekt och det är en bra början.
Tror du ni kommer komma överens om en gemensam målbild?
– Jag tror inte det är problemet utan jag är positiv till att det ska gå. Det är jätteviktigt att mötas för att undvika missförstånd. Vi ska inte måla upp varandra som stoppare av förslag. Det här mötet är en viktig milstolpe.
"Kommer behöva bägge"
Region Kalmar satsar två miljarder på att byta ut tågen. Det genomförs i mitten av 2020-talet.
– Det skickar en viktig signal till staten om att järnvägen är viktig för oss.
När är ni politiker nöjda med järnvägen?
– Vi gör förbättringar i etapper, men det tar tid att göra förbättringar när det gäller tåg. Nya tågen är ett viktigt steg.
– Det måste komma ett beslut nationellt och det handlar om en elektrifiering. Det viktiga är att få till en dialog och en process där vi kan enas om vägen framåt, säger Lars Rosander (C).
Även riksväg 23/34, som i dag är betydligt säkrare på den östgötska sidan, var uppe på bordet.
– Den är också jätteviktig för oss, säger Ingela Nilsson Nachtweij (C).
Om du måste välja mellan järnvägen och riksvägen, vad väljer du då?
– Vi kommer behöva bägge delarna. Det handlar dels om turismen, men även om näringslivet.