Anders Andersson (KD) och Pär-Gustav Johansson (M) vill se en lobbyist som jobbar för bättre infrastruktur i länet.
Foto: Simon Henriksson
Kalmar län måste få bättre infrastruktur. Nu vill Moderaterna och Kristdemokraterna att en person anställs för att lobba för infrastrukturen.
– Länet har blivit en loser och är längst ned på listan, säger Anders Andersson (KD).
Moderaterna och Kristdemokraterna samarbetar i opposition i regionen och har nu presenterat sitt budgetförslag som ska ställas mot S-, C- och L-majoritetens förslag. Det mest uppseendeväckande är kanske att M och KD vill satsa hårt på vad de kallar för ett Kalmar läns-paket. Partierna vill att en person anställs endast för att bedriva lobbyverksamhet för bättre infrastruktur i länet uppe i huvudstaden.
– Det vi vill se är en person som varje vecka befinner sig i Stockholm för att följa det politiska arbetet kring infrastrukuren och försöka påverka beslutfattare för länets bästa, säger Anders Andersson (KD) och Pär-Gustav Johansson (M), som besökte Vimmerby häromdagen.
Satsningen på en personell resurs som ska fungera som lobbyist ska ge länet en större del av fördelningen i den nationella transportplanen.
– Infrastrukturen i länet är väldigt eftersatt både vad gäller vägnätet och järnvägarna, där det har satsat alldeles för lite. Detta påverkar alla som bor och verkar här. Kalmar har blivit en looser och är klart sist på listan. Vi måste försöka göra vad vi kan för att få en del av de här pengarna i nationella transportplanen, säger Anders Andersson (KD).
Politikerna menar att skillnaderna är extrema när det gäller hur mycket som satsats per invånare i Kalmar län respektive andra län.
– Vi har en rad vägar som behöver upprustning och det gäller både bättre förbindelser gällande riksväg 34 ned från Linköping och på riksväg 23 till Kronoberg. Norrlandslobbyisterna har lyckats väl och fått in mycket pengar till sina vägar och järnvägar.
"Beslut tas den informella vägen"
Att satsa på infrastrukturen i länet är inte viktigt för bara människorna som bor här, utan även för de större företagen och besöksnäringen.
– Företag som Ljunghäll, spånskivan i Hultsfred och BoKlok i Gullringen pratar alla om kommunikationerna. Vi har också en stor besöksnäring här med ALV som slår rekord igen – trots våra dåliga kommunikationer. Kalmar län är en av Sveriges största besöksområden, så förutsättningarna för att satsa på infrastrukturen här är väldigt bra.
Vad tänker ni att den här personen ska göra?
– Många stora beslut tas den informella vägen, man har varit i samma ungdomsförbund, man springer i korridorerna. Det är ett öppet läge att påverka. Vi har ett bra läge nu också. Alla tolv kommuner i länet leds av en socialdemokrat eller centerpartist och regionen styrs av samma konstellation. Vi har en infrastrukturminister född i Nybro och ett kommunalråd i Kalmar som sitter i Trafikverkets styrelse. Dörrarna är definitivt öppna, men våra objekt har historiskt inte slagit igenom. Nu måste vi argumentera utifrån tillväxten, så vi inte halkar efter ytterligare. Därför behövs det en ambassadör infrastrukturen i länet i Stockholm.
Har många andra regioner satsat på liknande tidigare?
– Det har förekommit. Blekinge hade en person placerad i Stockholm och det gav resultat. Likaså Västerbotten. Det vi vill göra är att lobba för ett rejält paket, jämförbart med Trollhättepaketet, till nästa planperiod, som börjar om två år. Fram tills juni 2022 måste vi ha lyckats.
Små chanser
Totalt satsar M och KD tre miljoner på förslaget.
– I huvudsak tar vi det från att vi minskar på en del adminstration på regionkanslitet. Vi är också beredda att titta på att slå samman IT- och utvecklingsavdelningen. Vi ser också möjlighet till rationaliseringar på förvaltningen. Någon gång måste man också kunna börja räkna hem besparingar på digitaliseringen, som ska medföra mer nära vård och effektiviseringar, säger Anders Andersson och Pär-Gustav Johansson och fortsätter:
– Totalsumman är tre miljoner kronor, men det ska också täcka mer än personalkostnaden för ambassadören.
Chanserna att få igenom förslaget får dock bedömas som ytterst små. I regionstyrelsen röstades samtliga M- och KD-förslag ner.
"Finansierar välfärden"
En annan sak partierna lyfter fram är satsningar på näringslivsklimatet i regionen som helhet. Åtta av länets kommuner, flera av dem i norra länet, ligger på den nedre delen av Svenskt Näringslivs mätningar av näringslivsklimatet.
– Det är ett fungerande näringsliv och ett gott näringslivsklimat som finansierar välfärden. Vi befinner oss i ett län som har problem med tillväxten och har en negativ tillväxt mellan 2008 och 2017. Det fortsatt dåligt ut. Går man över länsgränsen till Kronoberg är det helt annorlunda. Vi satsar en tredjedel mer än majoriteten på den regionala tillväxtpolitiken, säger Anders Andersson.
Bland annat vill M och KD att Industriella utvecklingscentra i Kalmar län och Ung företagsamhet ska få ett fast stöd från regionen.
– Det handlar om att höja innovationsnivån och hänga med i den globala konkurrensen. Vi vill se basfinansiering varje år till dem som ska stimulera morgondagens morgondagens entreprenörer.