Annons:

Annons:

Anders Andersson (KD).

Oppositionen vill ha svar om infrastrukturen – ställer flera frågor

Moderaterna och Kristdemokraterna är kritiska till Länsunionens arbete med infrastrukturen och ställer flera frågor i en interpellation inför regionfullmäktige nästa vecka. 

Annons:

Bakgrunden är de nya tåg som Region Kalmar köpt in för två miljarder. För att de ska kunna användas krävs ett nytt signalsystem på järnvägen i länet och det finns det varken beslut om eller pengar avsatta till.  

I slutet av året meddelade Länsunionen att man bjudit in Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon för att diskutera frågan. Den 27 mars 2019 krävde M och KD att Länsunionens arbete med att få till de statliga investeringarna behövde intensifieras – men fick avslag. 

Utifrån det ställer man nu flera frågor till länsunionen i en interpellation som kommer behandlas på nästa regionfullmäktige: 

  • Vilka kontakter har under år 2019 tagits med Trafikverket nationellt, Trafikutskottets ordförande och ansvarigt statsråd i regeringen?
  • Vilka besked har lämnats utöver de som framkommit när vi haft samtal och dialog med företrädare för Trafikverket region Syd?
  • Trafikverkets generaldirektör har nu nio månader efter det stora tågbeslutet blivit inbjuden till länet, när kommer mötet med henne att genomföras?
  • Vilka förhoppningar har den politiska ledningen i Länsunionen inför mötet med Trafikverkets generaldirektör? 

Bakom interpellationen står Anders Andersson (KD) och Pär-Gustav Johansson (M). 

Annons:

Jakob Karlsson

Jakob Karlsson

jakob.karlsson@dagensvimmerby.se

073 501 41 26

1 kommentar

Gösta 2020-02-02 20:40:31

Två miljarder. Dom pengarna skulle räcka till tolv flygplatser. Men misströsta inte. Här kommer ytterligare ett konstruktivt förslag:

I Stockholm har dom Arlanda Express. Motsvarande service finns på många andra flygplatser med självaktning.

Använd dom dyra tågen mellan Kalmar centralstation och Kalmar Öland Airport så flygpassagerarna kan resa snabbt och effektivt. Och modernt. Alternativt kan tågen köras mellan Ronneby, Karlskrona och Kalmars flygplats så slipper man stå ut med i-landsproblemet mellanlandningar. Bättre än att odla mossa på tågen.

Vad ger det för klimatpåverkan per tåg att tillverka dem? Och att transportera hit dem? För tågen byggs inte i Kalmar längre va?

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du dettaHär kan du läsa mer om cookies.

Jag förstår, ta bort detta

Annons: