Annons:

Annons:

Carolina Leijonram blir tillfällig säkerhetschef i Vimmerby kommun. Foto: Simon Henriksson

JUST NU: Leijonram blir tillfällig säkerhetschef

Kommundirektören Carolina Leijonram får ytterligare ett uppdrag. Hon blir ny säkerhetschef i kommunen tillfälligt. 

Annons:

Nu är det klart med en ny tillfällig organisation inom räddningstjänsten i Vimmerby. Det beror på att Västerviks kommun avbrutit det samarbete kommunerna haft och Vimmerby stått utan både räddnings- och säkerhetschef. 

Den 4 maj tillträder Håkan Ilestrand som interimsverksamhetschef på 75 procent. 

– Håkan Ilestrand har tidigare varit inhyrd som ekonomichef för Vimmerby kommun och har goda referenser. Det känns väldigt skönt att vi nått en lösning där vi får hjälp att stötta verksamheten på ett tryggt och bra sätt. Jag vill dock poängtera att det är en tillfällig lösning och att vi även fortsatt är öppna för såväl samverkan som samarbeten över kommungränserna, säger kommunstyrelsens ordförande Jacob Käll.

För att säkra verksamhetens övriga krav gällande räddnings- och säkerhetsarbete blir också nuvarande brandmästare, Ola Ståhlgren, tillförordnad räddningschef. Kommundirektör Carolina Leijonram kommer tillfälligt att inta rollen som säkerhetsskyddschef. 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

10 kommentarer

Undrande 2020-04-23 15:05:58

Hur kan Lejonram sköta 2 jobb samtidigt? Innebär det dubbla löner? Annars blir det väl gråt och tandagnisslan.

Undrande 2020-04-23 16:10:32

Ytterligare en nödlösning! När skall personalen få arbetsro? Hur många procent skall läggas på tjänsten som säkerhetsskyddschef och vad är ersättningen för uppdraget? Vad får interimsverksamhetschefen för lön? I artikeln står det olika i rubrik och text! Skall vara säkerhetsskyddschef!

Svar:

Vi ska fråga om detta, men har inte fått tag i kommenterar under dagen. Joakim Jansson var räddnings- och säkerhetschef. Det är alldeles nyligen som kommunen börjat använda titeln säkerhetsskyddschef istället. Därför såg vi inga problem med benämningen säkerhetschef i rubriken.

Simon Henriksson

Lars Larsson 2020-04-23 19:57:58

Hon är bra. "Undrande" kan känna tillförsikt. En chefs arbetsuppgifter mäts som bekant aldrig i procent eftersom fokus skiftar. En vis chef delegerar ansvaret för den dagliga verksamheten. Klokt med samlat chefskap för en liten kommun som V-by.

Pomperipossa 2020-04-23 22:26:06

Nej, Lars Larsson, Carolina är inte bra!
Hon har inte den kapaciteten att ansvara och leda.
Det har vi klart och tydligt sett under några år av sönderfall i kommunhuset.
Hennes intresse ligger i att öka sitt pengaflöde på egna konto och desperat hänga kvar.

Undrande 2020-04-23 22:55:34

Till Lars Larsson: En förutsättning är väl att det finns personal att delegera till som inte redan har fullt upp!

Michael 2020-04-24 22:48:50

Hur kan hon hinna,orka och göra dessa jobb samtidigt? Hon var just sjukskriven ,utbränd som jag tolkat det ?


Nej! Det är något lurt, och kvaliteten lär inte bli bra men,däremot Carolinas lön kan bli väldigt bra.

Vakna medborgare!

Anita 2020-04-25 00:33:34

Ja nog är det något lurt alltid,
och folket i Vimmerby har bara fått veta det som gynnar de som kan sko sig gott på skattebetalarnas pengar utan att behöva göra något produktivt.
Nä, att samarbetssvårigheter med Carolina är en väsentlig anledning till den kaos och oreda i kommunhuset tystas ned.
Det är något lurt även i kommunstyrelsen. Som om någon (kanske fler) har en egen agenda och därmed handlar så, att de beskyddar den (Carolina) som borde lämnat in sin avskedsansökan för länge sedan.

Nä, huva! Mycket vill ha mer, bevara oss för att det börjar brinna i skogarna kring. För ett arbetsteam arbetar som bäst med en ledare de respekterar och litar på.

Jag säger som Michael, VAKNA MEDBORGARE!

Undrande 2020-04-25 01:51:00

Hur många sökande var det på tjänsten som interimsverksamhetschef? Vad kostade annonsering med mera?

Joakim 2020-04-25 04:31:49

Det måste vara ett skämt, hon säkerhets chef ??????Ska hon samordna i kommunen om det händer en "extraordinär händelse"? Hur i h-e ska hon få förtroende bland vanligt fotfolk ...när man tror att kaoset är fullständigt, så kommer Vimmerby kommun och bevisar att det finns en nivå till. Jag flyttar till Hultsfred.

Lars Larsson 2020-04-26 17:19:24

Hon är bra! Anledningen till sjukskrivningen känner vi. Vimmerby ska inte ha flera chefer - vi är en LITEN kommun...! Med en sådan lön får man vara beredd att ta ett allt större ansvar.