Jacob Käll är kritisk till Trafikverkets förslag om Stångådalsbanan.
Foto: Arkivbild
Trafikverket har skickat en remiss till Länsstyrelsen i Kalmar efter att man föreslagit om att Stångådalsbanan ska omklassificeras från riksangelägenhet till regionalt intresse, vilket Vimmerby Tidning var först att rapportera om.
Förslaget upprör kommunledningen i Vimmerby.
– Trafikverket har gått ut och sagt att Stångådalsbanan i sin helhet inte är av riksintresse. Särskilt har man pekat ut sträckan Hultsfred-Linköping. Det är väldigt märkligt tycker vi och vi kommer naturligtvis protestera mot det på olika sätt. Vi har pratat med regionen och kommer träffa dem under veckan och nästa vecka träffar vi Hultsfreds kommun, säger Jacob Käll (C), kommunstyrelsens ordförande i Vimmerby.
Den senaste tiden har både regionen och länets kommuner – som ligger utmed banan – gjort en avsiktsförklaring kring att investera i tågbanan.
– Det här är ett sätt för Trafikverket att frånta sig ansvaret för en viktig infrastruktursträcka för vår del, så det var nog bra att vi tog den avsiktsförklaringen i kommunstyrelsen tidigare i veckan. Vi har redan tidigare sagt att vi är beredde att investera i banan.
Riksdagsledamoten Anders Åkesson har ofta sagt att Kalmar län är Sveriges Kaliningrad. Blir det här ett bevis på det?
– Det har kommit en rapport från Svenska handelskammaren nyligen som visar just hur lite pengar som går till de olika länen när det gäller infrastruktursatsningar. Den svider, framför allt med Kalmar läns ögon. Vi får näst sämst i landet, det är endast Gotland som får mindre per invånare. Det är en troligt stor skillnad mellan storstäderna och då främst Stockholm jämfört med övriga länet, säger Marie Nicholson (M).
Nilsson skräder inte orden
Hon ser Trafikverkets förslag som problematiskt.
– Det låter väldigt demoraliserande och det är problematiskt nu när det görs ett stort arbete och alla politiker i länet har krokat arm och är eniga om att det behövs mer satsningar. Nu går vi mot ett håll där vi enas om vad som är viktigt. Då är det extra allvarligt med ett sånt här besked från Trafikverket. Sex miljoner kronor har Vimmerby förbundit sig att satsa och det kommer förbättra rälsen, snabba på tågen och förbättra för passagerarna som åker via, från och till Vimmerby även om pengarna ska gå till andra delar av spåret också, säger hon.
Oppositionsrådet Helen Nilsson skräder inte orden när det gäller hennes åsikt i frågan.
– Jag blir både väldigt förbannad och sur. Det blir vi nog alla här i länet. Jag har bekymmer med Tafikverket och det har varit en stående punkt under alla mina år. Det tror jag inte att jag är ensam om att ha, säger hon.
Men socialdemokraten tror inte det sista ordet är sagt heller.
– Det kommer bli en fortsättning som vi följer. Jag är säker på att regionen reagerar starkt på det också. Vi är sammanlänkande i orterna kring Stångådalsbanan och har börjat prata på ett annat sätt tillsammans. Vi följer upp det här.