Regionstyrelsen har sagt nej till Moderaternas och Kristdemokraternas yrkande gällande länsfärdtjänst. Bilden är en genrebild.
Foto: MostPhotos
Moderaterna och Kristdemokraterna vill se krav på länsfärdtjänst i Region Kalmar läns trafikförsörjningsprogram för åren fram till 2029. Regionstyrelsen fattade beslut i frågan på onsdagen och yrkandet från M och KD avslogs.
Voteringen slutade 8–4 och tre ledamöter avstod. KD och M röstade för yrkandet om länsfärdtjänst medan S, C och L röstade för avslag. SD och V deltog inte i voteringen.
– Jag beklagar att inte Länsunionen tänkt om och öppnade för att även Kalmar län kan få en färdtjänst där personer med funktionsnedsättning kan resa i hela länet. Vi kommer att fortsätta driva vårt yrkande om länsfärdtjänst och nästa tillfälle är när ärendet kommer upp i regionfullmäktige den 15 april, säger Anders Andersson (KD) i en kommentar.
"Han har inte visat upp pengar"
Peter Wretlund (S), regionråd med ansvar för regional utveckling, ger svar på tal.
– Det är en budgetfråga som hör hemma när vi tar budgeten. Det kostar väldigt mycket pengar och när han föreslår detta så har han absolut ingen som helst uppfattning om vad det kostar. Han skriver in en mening och yrkar på en mening och han har haft det uppe vid tidigare tillfällen, då har det kostat omkring 13–15 miljoner kronor, säger Peter Wretlund.
Wretlund anser att det är en budgetfråga som ska behandlas i höst.
– Jag vill gärna se en rejäl utredning om vad det kommer kosta så vi kan ta ställning till det. Han (Anders Andersson) går en genväg och vill ha det utan att han har visat upp pengar och tagit reda på vad det kommer kosta. Vi har haft en preliminär utredning om vad det kommer kosta och han har inte tagit till sig av vad tjänstemännen säger om kostnaden. Han har egna siffror kring detta, säger Peter Wretlund.
Wretlund ser det som en kostnadsfråga
Att plocka in länsfärdtjänsten i ett trafikförsörjningsprogram är inte rätt väg att gå, enligt Wretlund.
– När vi tar trafikförsörjningsprogram så handlar det inte om att plocka in den här typen av frågor i det. Det är en budgetfråga och trafikförsörjningsprogrammet handlägger hur trafiken ska vara. Det är inte ett forum för den här typen av frågor, säger Wretlund.
Anser du att det är ett populistiskt utspel från Anders Andersson?
– Han vet mycket väl att det är en budgetfråga och jag vill inte kalla honom populist, men han förenklar verkligheten grovt.
Kan det bli aktuellt med länsfärdtjänst i framtiden?
– Det är en kostnadsfråga och vi får se nyttan med det i förhållande till hur det funkar idag. Det är så man får ta ställning till det. Man får ställa det mot andra saker. Kollektivtrafiken har inget överskott i sina kassor. Vi befinner oss inte i det läget. Just nu handlar mycket om att återhämta sig och få tillbaka resenärer efter pandemin.