Annons:

Sök

Annons:

JUST NU: STARTEN PÅ SPEEDWAYSÄSONGEN SKJUTS FRAMÅT

Den svenska elitseriesäsongen i speedway får framflyttad säsongsstart på grund av coronaviruset. Foto: Ossian Mathiasson

JUST NU: STARTEN PÅ SPEEDWAYSÄSONGEN SKJUTS FRAMÅT

I dag kom Elit Speedway med beskedet att starten på den svenska elitseriesäsongen i speedway skjuts framåt i tiden på grund av coronaviruset. 

Annons:

Den svenska elitseriesäsongen skulle ha startat den 5 maj och med anledning av coronavirusets framfart har det varit mycket oklart vad som händer med den kommande speedwaysäsongen. 

De svenska elitklubbarnas samarbetsorganisation Elitspeedway Sverige (ESS) har arbetat intensivt den senaste tiden för att hitta lösningar för den kommande säsongen. 

Elitserien skjuts fram en månad

En åtgärd, som har godkänts av de svenska klubbarna och förbundet Svemo, är att säsongsstarten skjuts fram en månad och ett antal tilläggsregler införs under 2020 för att öka möjligheten till en sportslig och fungerande säsong. 

”Först och främst är det självklart att vi inte kan köra utan publik. Vi flyttar därför fram säsongsstarten till den 2 juni och hoppas att restriktionerna om större sammankomster har lättat då”, säger Mikael Holmstrand, ESS:s vice ordförande och medieansvarige, i ett pressmeddelande.

Beslutet innebär att säsongens fyra första omgångar placeras in senare i kalendern. 

”För att kunna avsluta säsongen i rimlig tid till hösten innebär det också att vi stryker kvartsfinalerna. Skulle det bli förlängda restriktioner på publika evenemang har vi ett antal olika scenarion redo att sjösättas även för det”, fortsätter Holmstrand i pressmeddelandet.

Större flexibilitet skapas runt trupperna

Tillgången på förare blir en utmaning för många klubbar då dessa tävlar i flera länder. 

”Vi vet inte heller hur det kommer se ut med möjligheten att resa mellan länderna längre fram. Därför har vi velat skapa en större flexibilitet runt trupperna den kommande säsongen”, säger Holmstrand.

Tilläggsreglerna innebär att antalet transferkort, som klubbarna kan använda för att byta ut en förare i truppen, ökar från tre till sju och golvsnittet sänks från 8,500 till 8,000 för att möjliggöra fler alternativ för klubbarna att få ihop sin laguppställning. Det skapas också en möjlighet att ta in en tillfällig gästförare om någon av klubbens förare är upptagen i annat land på samma dag som den svenska klubben ska köra. 

Sedan tidigare har engelska ligan och polska ligan kommit fram till att skjuta seriestarten på framtiden. 

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Ossian Mathiasson

ossian.mathiasson@dagensvimmerby.se

0703787116

Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: