Annons:

Sök

Annons:

Ljungs attack: ”Ska de bestämma hur vi ska begrava speedwaysverige?”

Peter Ljung är rejält irriterad över ESS nya beslut. Foto: Linus Johansson

Ljungs attack: ”Ska de bestämma hur vi ska begrava speedwaysverige?”

ESS (Elitspeedway Sverige) har tagit beslut om att lagen i Elitserien bara behöver ha två svenska förare i startsjuan nästa år. Det har fått Dackarnas Peter Ljung att gå i taket. – Ska de själva bestämma hur vi ska begrava speedwaysverige, dundrar Peter Ljung.

Annons:

Det var under fredagskvällen som det sipprade fram uppgifter om att ESS tagit beslut om att minska kravet på antalet svenska förare i startsjuan från tre till två. Sent på fredagskvällen, i ett sms till Dagens Vimmerby, bekräftade också organisationens ordförande Dan-Åke Moberg att beslutet är klubbat.

– Det är ett beslut som styrelsen har fattat under hot men ändå sant. Lejonens krav för att vara kvar i ESS var två svenskar, annars skulle dom inte ställa upp, skrev Dan-Åke Moberg till Dagens Vimmerby.

”Det är ju dagisnivå”

Peter Ljung var den förare som, innan beslutet blev officiellt, gick till stenhård attack på sin facebook-sida. Dagens Vimmerby har pratat med Ljung på lördagsförmiddagen och dackeföraren är rejält upprörd.

– Att säga att de hotat sig till någonting… låt dem hoppa av då! Ska de själva bestämma hur vi ska begrava speedwaysverige? Det är ju dagisnivå. Man kan inte hota sig till sådana här saker 2016. Hade de här människorna suttit i en företagsstyrelse hade de blivit utskrattade och utkastade, säger Peter Ljung.

”Det kan de bara stoppa upp”

Det var för några år sedan som överenskommelsen om att köra med tre svenska förare i startsjuan fattades.

– När man kom överens om det var tanken att få fler att fortsätta längre. Jag kan inte tänka mig att det har haft motsatt effekt. Men sedan tar saker och ting tid.

Bland annat har ekonomin lyfts fram som en orsak till att köra med färre svenska förare.

– Det kan de bara stoppa upp någonstans. Vi har inte ett skit mer betalt än vad de utländska förarna har. Ta Fredrik Lindgren som exempel. Han har runt 1,8-1,9 i snitt. Jämför honom med en utländsk förare med liknande snitt så kan jag säga att det inte skiljer mer än möjligen hundralappar, säger Peter Ljung.

– Visst kan klubbarna få hit skräpförare för en billig peng, som ingen i publiken vill se. Men det tycker jag inte går att jämföra, fortsätter Ljung.

Ingen logik

Dackarnas stjärna menar att sista ordet inte är sagt i frågan.

– Det är mycket som är på gång. Det ska inte vara så att ett fåtal personer kör över förare, publik med flera. Jag ser ju redan vilket genomslag det har fått och vad folk i allmänhet tycker om det här.

Hur ska man agera för att det här beslutet ska rivas upp?

– Det har vi inte riktigt klart för oss än. Men vi måste väcka intresset och få dem att förstå att det här kan de stoppa upp… Jag har pratat med mängder av personer i speedwaysverige sedan i går, även förare. Absolut ingen tycker att det finns någon logik i detta. Jag tycker att vi måste försöka stå upp för sporten. Det här kanske inte rör mig och de bästa förarna i Sverige personligen, men det berör många fler än vad det inte berör.

Öppnar för strejk

Peter Ljung har bland annat öppnat för en strejk.

– Jag har inte riktigt benat ut hur det skulle kunna gå till än. Men blir man överkörd finns det många sätt att bemöta det på. Jag vet klubbar som också skulle backa upp en sådan grej.

Tror du att ni förare kommer att agera gemensamt?

– Ja, det tror jag. Detta är början på någonting. Vill de inte diskutera och backa från det här beslutet tror jag att de skjuter sig i foten.

Vilka förare tror du drabbas av detta?

– Det är så klart jättesvårt att säga. Många har haft möjligheten att åka i Elitserien de senaste åren och tagit kliv. Nu kanske de plockas bort.

Även Skill vill sänka kravet

Även Piraternas lagledare Stefan Andersson Skill har för en tid sedan öppnat upp för att han vill sänka kravet från tre till två svenska förare i startsjuan.

– Det är ju också bra, säger Peter Ljung ironiskt. Han har stått och sagt att man måste jobba för svensk speedways framtid. Nu passade det inte honom och då ändrar han sig.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt
Tabellservice

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: