Anders Jonsson. Foto: Niklas Virsén/Tekniska verken
I går kritiserade Gudrun Brunegård (KD) Tekniska verken för sin hantering av Yxern. I dag bemöter det kommunala bolagets vd, Anders Jonsson, Brunegårds debattinlägg. Håller du med? Rösta nedan!
Sjön Yxerns låga vattennivå har med all rätt engagerat många under sommaren. Tekniska verken välkomnar kreativa lösningsinriktade initiativ som kan bidra till en stabil situation för sjön.
Dock är det viktigt att debatten förs på ett sätt som är grundat på korrekt information. Då jag ser vissa brister i sakligheten hos debattören, vill jag försöka redogöra för några relevanta fakta.
*
Vattendomar oavsett om de är skrivna 1938 eller 2016 är att jämställa med lag. Det betyder alltså att det är straffbart att medvetet bryta mot domen (lagen). Om man skulle göra detta begår man ett miljöbrott, vilket det sannolikt skulle klassificeras som om Vattendomen frångicks.
Lagstiftaren anser att miljöbrott är så allvarligt att det till och med har fängelse upp till två år på straffskalan. Brott mot Vattendomen betyder dessutom att verksamhetsutövarnas försäkringar inte längre gäller.
Sålunda kommer vi tjänstemän, i våra roller som chefer inom Tekniska verken aldrig medvetet att bryta mot de miljödomar som vi har i vår verksamhet.
*
I Yxerns Regleringsföretag ingår fem delägare. Tekniska verken är den största av ägarna, men enligt stadgarna är vårt röstantal endast 20 av 49 röster, det betyder att Tekniska verken inte har egen majoritet vid omröstning utan måste ha stöd från andra i Regleringsföretaget för att få igenom sina förslag.
Tekniska verken vill ha en ny vattendom och är beredd att förorda en sådan process som vi hoppas få gehör för bland övriga medlemmar, eftersom våra egna 20 röster inte räcker för att ta ett sådant beslut.
*
Fakta är också att Regleringsföretaget den 28 februari 2014 lämnade in en ansökan till Mark- och Miljödomstolen om att få vattendomen justerad så att man kunde minska tappningen ur sjön Yxern. Om detta hade genomförts hade läget i Yxern varit annorlunda.
Viktigt att komma ihåg i det sammanhanget är dock att Vimmerby kommun, Västerviks kommun, Länsstyrelsen i Kalmar län med flera avstyrkte detta förslag. Med denna reaktion kände sig Regleringsföretaget tvingat att dra tillbaka förslaget.
Det känns därför mycket märkligt för oss när representanter för bland annat Vimmerby kommun, som tidigare motsatt sig en ändring av Vattendomen för att få minska tappning, nu anklagar Regleringsföretaget när den gällande vattendomen följs.
*
Att ändra en vattendom kan enbart en domstol göra. En sådan process tar sannolikt mellan två och tre år. Tekniska verken kan själva inte ansöka om en ny vattendom utan det är endast Regleringsföretaget, Länsstyrelsen och Kammarkollegiet som har den möjligheten.
Länsstyrelsen kan besluta om tillfälliga avsteg från Vattendomen på grund av exempelvis miljökonsekvenser, vilket verksamhetsutövaren (Regleringsföretaget) inte har juridiska möjligheter att göra.
Regleringsföretaget har dock i flera skrivelser uppmanat Länsstyrelsen i Kalmar län att göra tillfälliga avsteg från Vattendomen, men inte fått gehör förrän nu.
*
Tekniska verken har inga kraftverk mellan sjön Yxern och Långsjön. Sålunda har regleringen av Yxern ringa ekonomiskt värde för Tekniska verken. Vidare anser Tekniska verken att en naturlig reglering av sjön skulle kunna vara ett framtida alternativ.
Kraftproduktionen i Yxerns reglersystem är ca 15 GWh motsvarande ca 3 moderna vindkraftverk. Alltså inte 1,6 GWh eller en fjärdedels vindkraftverk som Gudrun Brunegård påstår. Av dessa äger Tekniska verken ca 12 GWh. Rörelseresultatet för Tekniska verkens aktuella kraftverk är för närvarande nästan noll med dagens kraftpriser.
*
Den positiva dialog som Regleringsföretaget har haft med Länsstyrelsen i Kalmar län senaste tiden, där Regleringsföretaget har presenterat ny information, har lett till att Länsstyrelsen via ett föreläggande har fattat ett mycket klokt beslut som innebär att dammluckorna inte får öppnas vid nivån 90,05 m över havet, och att tappningen kommer att minska väsentligt om gränsvärdet 90,05 nås. Precis så som Regleringsföretaget förespråkat.
Avslutningsvis är jag som vd för Tekniska verken mycket angelägen om att hitta en bra framtida lösning för Yxern och de människor som bor runt sjön. Det kan vi göra genom en god konstruktiv dialog med berörda kommuner. Men ska vi lyckas förändra förhållandena som idag gäller måste vi på faktabaserad kunskap föreslå lösningar som säkrar sjöns framtid.
Anders Jonsson, vd och koncernchef för Tekniska verken i Linköping AB
Fotnot: Brunegårds inlägg hittar du här.