Annons:

Annons:

Astrid Lindgrens karaktär Pippi Långstrump får Årets Signumpris.

Fint pris till känd Astrid Lindgren-karaktär

En av Astrid Lindgrens mest folkkära karaktärer är Pippi Långstrump. Nu har Pippi fått 2017 års Signumpris för framgångsskapande varumärkesarbete.

Annons:

Pippi Långstrump föddes av Astrid Lindgren 1945. Sedan dess har världens starkaste flicka erövrat hela världen och skapat en egen plats i vår gemensamma kultur och i människors hjärtan. 

Nu får en av Astrid Lindgrens mest berömda fiktiva karaktärer Signumpriset, som delas ut av Groth & Co. Priset började delas ut 1995 och är instiftat för att öka de nordiska företagens konkurrenskraft på den globala marknaden. Pippi får det för framgångsskapande varumärkesarbete. 

– För många människor är det hädelse att ens kalla Pippi Långstrump för ett varumärke. Men vi menar tvärtom att ett professionellt och noggrant varumärkesarbete skapar det skydd en så stark karaktär behöver för att inte urvattnas och tappa sin magi, säger Olle Nyman, barnbarn till Astrid Lindgren och vd på Saltkråkan AB, i ett pressmeddelande.

I sin motivering skriver juryn följande: "Att ett namn på en person eller en figur kan växa till något mycket mer än ”bara” ett namn finns det många exempel på. Men frågan är hur många som är så associationsfyllda och starka – i just detta fall på flera sätt – som PIPPI LÅNGSTRUMP? Figuren Pippi dök först upp i huvudet på Astrid Lindgren på 1940-talet. Hon tog sig sedan genom böcker och filmer in i medvetandet hos i princip alla i detta land, och i väldigt många andra länder runt om i världen. Lindgren förklarade att ”eftersom det var ett märkligt namn blev det också en märklig flicka”.
Idag, drygt 70 år senare, är PIPPI LÅNGSTRUMP fortfarande högaktuell. Hon går att hitta i alla former av digitala medier, appar m.m. och har haft en spännande utveckling från ”bara” en bokfigur till ett inkomstbringande tudelat varumärke". 

 En viktig strategisk utgångspunkt för Saltkråkan är att alltid ha originaltexten i centrum, säger Olle Nyman. Det innebär att karaktärerna, ”varumärkena”, aldrig får tappa sin koppling till originalberättelserna. Karaktärerna får inte lyftas ur sitt sammanhang utan bibehålla de egenskaper Astrid Lindgren skrev in i sina berättelser. Det är berättelserna som bär magin och om banden mellan varumärkena och berättelserna kapas går magin förlorad, säger Olle Nyman.

I pressmeddelandet står det också att Pippi Långstrump inte längre endast är en litterär gestalt, utan också en ikon, en symbol för styrka, generositet, lekfullhet, mod och nyfiken och att "hon har förändrat vår syn på barn, barndomen, föräldraskap, jämställdhet och makt". 

Annons:

Simon Henriksson

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

0 kommentarer

Lägg till ny kommentar

Kommentar *

Ditt namn*

Din e-post* (publiceras ej)

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Annons:

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av Dagens Vimmerby. Genom att använda Dagens Vimmerby tjänster godkänner du dettaHär kan du läsa mer om cookies.

Jag förstår, ta bort detta

Annons: