Vimarskolan är en av de enheter som Skolinspektionen granskat. Foto: Vimmerby kommun
Vimmerby kommun bör bli bättre på att fördela sina lärarresurser. Det menar Skolinspektionen i en färsk granskning.
Skolinspektionen har granskat hur Vimmerby kommun – och främst AL-skolan och Vimarskolan – fördelar sina lärarresurser. Granskningen är en del av en nationell genomlysning.
Av granskningen i Vimmerby slår Skolinspektionen fast att kommunen saknar ett resursfördelningssystem som tar hänsyn till elevgruppernas socioekonomiska förutsättningar – men noterar också att det är planerat att införas hösten 2017.
Förslag på åtgärder
Skolinspektionen anser också att kommunen behöver stärka arbetet med att följa upp och analysera hur tilldelade resurser används på skolenheterna.
Vidare menar myndigheten att rektorerna på AL-skolan och Vimarskolan sköter fördelningen av lärarresurserna på ett bra sätt, men konstaterar också att det saknas resurser för att genomföra kompetensutvecklingsinsatser.
Skolinspektionen föreslår följande åtgärder:
- Inför en resursfördelningsmodell som tar hänsyn till socioekonomiska faktorer.
- Förstärk arbetet med att fördela lärarresurser utifrån elevernas olika förutsättningar och behov.
- Stärk återkopplingen mellan huvudmannen och rektorerna på skolorna.
Saknas samsyn om förstelärarna
Skolinspektionen ser problem med att förstelärartjänsterna som införts enbart har baserats på individuell kompetens och att fördelningen mellan enheterna kan varierat kraftigt. Man skriver också att det inte finns ”någon samsyn inom kommunen kring vilka uppdrag förstelärarna har” och att det finns brister i upplägget. Bland annat har man inte tagit hänsyn till vilka enheter som haft störst behov.
Vimmerby kommun har nu till den 16 februari 2018 på sig åtgärda de brister som Skolinspektionen upptäckt – men redan den 16 april i år vill myndigheten ha in en åtgärdsplan från kommunen.