Annons:

Sök

Annons:

Regionen vill se fler satsningar på väg- och järnvägsnätet i länet

Bilden är en genrebild. Foto: Pressbild

Regionen vill se fler satsningar på väg- och järnvägsnätet i länet

Region Kalmar län efterlyser nya satsningar på infrastrukturen i Kalmar län utöver de som Trafikverket har redovisat i sitt förslag till nationell plan 2022-2033. Det framgår av det yttrande som regionala utvecklingsnämnden behandlade på onsdagen och som nu går vidare till regionstyrelsen.

Annons:

I yttrandet pekas på att länet lider av så betydande brister i funktionalitet och tillgänglighet i den fysiska infrastrukturen att det skulle ta 45-80 år att minska dagens fyra arbetsmarknadsregioner. Som en ytterligare konsekvens är det hämmande för den växande industrin och dess godshantering, anser man. Regionen konstaterar att Kalmar län legat i den absoluta botten när det gäller medelstilldelning sedan 2010, skriver man i ett pressmedelande på onsdagen.

För Kalmar län är satsningar på de regionala järnvägarna avgörande för att klara klimatomställningen och bidra till regional tillväxt och utveckling. För södra länet handlar det om Kust till kustbanan och kopplingen till Växjö och Karlskrona. För norra och mellersta delen av länet handlar det om Stångådals- och Tjustbanan och kopplingen till Linköping.

Stångådals- och Tjustbanans betydelse

I yttrandet bejakas ett bygge av den nya stambanan. Men om det inte blir stopp för den i Värnamo eller Alvesta/Växjö så kommer Linköping att bli den naturliga anslutningspunkten för tågresenärer från länet till Stockholm. Därför måste Stångådals- och Tjustbanan ses som en integrerad del av det svenska järnvägsnätet.

Konkret efterlyser Region Kalmar län följande när det gäller järnvägen:

  • En ombyggnad av Emmaboda station på Kust till kustbanan bör ingå i planen. Här är regionen beredd till en samfinansiering på 50 miljoner kronor.
  • Ett mötesspår vid Rockneby på Stångådalsbanan bör prioriteras i planen. Mötesspåret är fullt finansierat genom samfinansiering och kommunal medfinansiering. 

Däremot anser regionen att det är positivt att Stångdals- och Tjustbanan kommer att få det nya signalsystemet ERTMS enligt planeringen med start 2023. I yttrandet understryks dock att det inte får bli någon försening då nya tåg kommer att tas i drift 2025-2026. Regionen ser också positivt på att Stångådals- och Tjustbanan anges som brist och ska bli föremål för fördjupad utredning.

Kritik mot uteblivna vägprojekt 

När det gäller vägarna så riktas kritik mot att flera nödvändiga projekt inte finns med eller är förskjutna i tid i förslaget till nationell plan.

  • Avsnittet Gladhammar-Verkebäck på E22 ska enligt planen få mittsepareringen 2028-2031. Regionen vill att den gamla planen ska gälla, det vill säga 2025-2027. Regionen understryker att det också så viktigt att förbifart Bergkvara byggs enligt plan utan förseningar.
  • Regionen vill se att genomfart Mönsterås på E22 tas upp som en investering. Här finns en avsiktsförklaring mellan Mönsterås kommun och Trafikverket.
  • Också E 22 genom Verkebäck – en av de sista större flaskhalsarna på E 22, enligt regionen – bör namnges som investeringsobjekt i planen, anser man.
  • Regionen ser allvarligt på att Trafikplats Glasporten, Nybro, inte finns med i planen. Här finns en avsiktsförklaring och medfinansieringsavtal med Trafikverket om en kommunal medfinansiering på 40 av de 120 miljonerna som investeringen beräknas kosta.

Tre partier reserverade sig

Förslaget till yttrande behandlas också av kollektivtrafiknämnden på torsdag innan det går vidare till regionstyrelsen som slutbehandlar det innan det skickas in till Trafikverket. 

Moderaterna och Kristdemokraterna reserverade sig mot beslutet och ville att yttrandet skulle omformuleras så att nya spår för höghastighetståg mellan storstadsregionerna/nya stambanor skulle nedprioriteras till förmån för satsningar på befintliga vägar och järnvägar, i synnerhet i Kalmar län. 

Sverigedemokraterna reserverade sig till förmån för eget yrkande om att bordlägga projektet om höghastighetståg och att de ekonomiska medlen i stället ska omfördelas till det befintliga järnvägsnätet och ERTMS-utbyggnad.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: