Annons:

Sök

Annons:

Socialchefen:

Anette Nilsson är socialchef i Vimmerby kommun och förvånas inte över krislarmet från hemtjänsten. Foto: Simon Henriksson/Pixabay

Socialchefen: "I andra branscher kan man stänga igen – vi kan inte göra det"

Socialchefen har också sett krislarmet från de tre hemtjänstenheterna i Frödinge, Rumskulla och Tuna. Hon är inte förvånad.
– Situationen är allvarlig och mycket besvärlig, säger hon.

Annons:

Hemtjänsten i Frödinge, Rumskulla och Tuna har tillsammans undertecknat ett brev till kommunstyrelsens ordförande Jacob Käll (C). Brevet, som ett drygt 30-tal medarbetare skrivit under, har en mycket allvarsam ton.

"Personalen inom hemtjänsten vill ha svar och åtgärd på bemanningsproblem som har pågått i flera år. Vi känner oss livegna, vi får jobba dubbelpass och blir inbeordrade på våra lediga dagar", skriver man i brevet.

Med versaler skriver personalen att man inte orkar mer. 

"Vi kräver ett konkret svar och åtgärd omgående", avslutar man brevet med.

– Situationen är allvarlig och det är inte alls bra. Det är inte förvånande. Jag har sagt till dig många gånger tidigare att bemanningsläget är besvärligt och det här är en konsekvens av det. Speciellt den här vintern har det varit extremt. Jag är inte förvånad över att man signalerar om trötthet, men det är inte alls bra, säger socialchefen Anette Nilsson.

Hur stor del i det här har pandemin?

– Pandemin har påverkat väldigt mycket. Särskilt den här vintern. I grunden är det här ett problem vi delar med omsorgssverige, både pandemin och grundbemanningen. Det är allt svårare att rekrytera till just vård och omsorg. Våra hemtjänsttimmar blir allt fler och vi behöver bli fler som arbetar. Pandemin har pågått i två år och det är väldigt lång tid. Den här vintern har vi betydligt högre frånvaro och mer smittspridning. Utifrån regelverket, när man ska vara hemma med minsta symtom i ett visst antal dagar, blir frånvaron betydligt högre än i ett normalt läge.

Men det här är larmet från hemtjänsten har kommit. Är det mer illa ställt här än på andra platser?

– Det kan jag inte säga. När jag pratar med kollegor är inte läget bättre där. Men det är klart att det är olika hur smittspridningen ser ut och på vilka enheter det är som värst. Vimmerby är inte ensamma om det här läget, men det kan vara olika perioder i pandemin när det slår som värst.

"Kan inte stänga ned"

Anette Nilsson säger att situationen är svårlöst sett till att både brukare och medarbetare i hög utsträckning varit sjuka och frånvarande.

– Det är svårigheten i den här verksamheten. Vi kan inte stänga ned verksamheten på grund av personalbrist. I andra branscher kan man stänga igen när det inte går att hitta tillräckligt med personal. Det kan inte vi göra. Hos oss får den ordinarie personalen gå in och jobba mer, men jag förstår att det sliter när man blir inbeordrad och inte får den ledighet man ska ha. 

Hur ska ni lösa det här?

– Hade jag ett jättebra svar på det, så hade vi redan löst det. Vi jobbar parallellt med lösningar och cheferna närmast medarbetarna får lösa det mest akuta. Det är svårt, men vi får titta på att hitta andra och bättre lösningar på sikt, säger Anette Nilsson och fortsätter:

– Parallellt med det här så anställer vi till vår bemanningsenhet. Det är tillsvidareanställningar och en form av en pool, för att vi ska kunna göra så istället för att jaga timvikarier, som också är en mer otrygg anställning. Vi vill rekrytera men det är väldigt begränsat hur många som finns och den nivån på frånvaro som varit, de volymerna att hitta finns inte. 

"Måste utföra omsorg"

Anette Nilsson är oroad över att personalen ska göra allvar av krislarmet och säga upp sig.

– Klart jag är orolig för detta. Jag vill alla medarbetare väl, men vi kan inte stänga ned verksamheten. Vi måste utföra omsorg. Den oron hade jag redan innan det här larmet. Jag vet om hur ansträngd situationen är och önskar att vi hade löst det. 

De vill ha konkreta svar samt åtgärder omedelbart. Vad kan du ge för besked?

– Jag kan inte ge dig något besked på en exakt åtgärd nu. Det är en långvarig problematik i det här och vi försöker rekrytera fler och jobbar med det. Det vi behöver är att pandemin planar ut. Den mängd personal som varit frånvarande de senaste veckorna, den tillgången på personal finns inte att hitta. Vi får titta på om vi kan göra annorlunda i verksamheten eller hitta andra vägar och sätt. Jag lägger inte det på medarbetarna, men det behöver ses över inom verksamheten.

Vad gör ni åt det här just nu?

– Just nu svarar jag på frågor från media, men det kommer komma ett svar till enheterna. Arbetsgivarrepresentanten är närmaste chefen, men vi kommer backa upp. Jag har inget svar här och nu, inte mer än att vi gör det vi har startat upp och försöker förstärka bemanningen. 

Annons:

Simon Henriksson

simon.henriksson@dagensvimmerby.se

076 815 45 71

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: