En brukare i äldreomsorgen fick vänta i över en timme på hjälp. Bilden är en genrebild.
Foto: MostPhotos
Lex Sarah-anmälan kom till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, den 15 mars i år. Händelsen ska dock ha inträffat i slutet av februari.
Det beskrivs ha varit ett allvarligt missförhållande där en brukare larmade, men fick vänta i över en timme innan personalen kom.
– Jag har ingen mer information eller uppgift om ärendet. Det utreds alltid och vi följer de rutiner vi har och anmäler sådant här så snart vi kan, säger socialchefen Anette Nilsson.
Hur ser du på det generellt?
– Det är självklart inte bra och därför hanteras det inom lex Sarah-rutinen. Det är det som det är till för och vi har ett internt system för att uppmärksamma när något inte gått rätt till. Vi rapporterar och det utreds för att vi ska undvika att det händer igen, men jag har inga detaljer i det specifika ärendet.
Socialnämndens ordförande Lars Sandberg (C) konstaterar också att händelsen anmälts.
– Jag kan inte gå på detaljer kring ärendet. Vi vet om att det här har hänt och mer än så är det inte.
Hur ser du på att en brukare fått vänta i över en timme?
– Det är inte alls bra, men jag kan inte säga vad det beror på. Ingen ska hängas för det här, tvärtom är det bra att det kommer upp till ytan, så att vi kan anmäla det och utreda vad som gick fel. Jag vet inte exakt vad som har hänt i det här fallet, men att behöva vänta i över en timme är naturligtvis inte bra.