Vår tidning träffar Henrik Précenth, platschef på Svevia, för att få en uppdatering på hur vägbygget fortskrider på sträckan Målilla till Hultsfreds södra infart. Vi har parkerat på en sidoväg och ser genom bilrutan hur grävmaskinist Kent Pettersson släntar och gör i ordning för viltstängslet.
– Vi håller på med breddningen av riksväg 23/34 och det enskilda vägnätet runt omkring. Som du ser har vi börjat sätta upp viltstängsel och vi har också börjat med lite bärlager inför kommande beläggningsarbete, berättar Henrik Précenth.
Intensiv sprängning närmaste månaden
Det återstår ungefär en månad innan arbetet går in i nästa fas. Utöver asfaltering består den delen av räcken, färdigställandet av viltstängslet, renovering av trummor som går under vägen, linjemålning, skyltar ska upp liksom en del belysning.
– Under den kommande månaden, april ut, kommer det sprängas ganska intensivt, säger Johan Sundman, projektledare på Trafikverket. I grova drag spränger vi 20 000 kubikmeter berg längs sträckan och det återstår ungefär en fjärdedel, sedan har vi tagit den schakt och berg vi behöver. Då är vi till stora delar klara med den breddning vi ska göra, så från och med maj blir det lite mer ytfinish på det hela.
Följer tidsplanen
Enligt Henrik Précenth följer arbetet tidsplanen, Svevia ligger i fas med allt som ska göras och i december 2022 ska en så kallad mötesseparerad landsväg med mitträcke stå klar.
– Vi har sträckor som är 1+1 och sträckor som 2+1, så det är lite av båda. Det blir två omkörningssträckor i vardera riktningen, berättar Johan Sundman.
I projektet ingår också en gång- och cykelväg mellan Lillråsa och Hultsfred. Johan Sundman tillägger dessutom att en åtgärdsvalsstudie är gjord på resterande sträckan.
– Jag vet man tittar främst på att få ihop så man kan cykla mellan Ödhult och Hultsfred. Men det är inget som är beslutat exakt hur det ska se ut eller när i tid det kan komma att genomföras, säger han.
Vad skulle ni säga är den största utmaningen med projektet?
– Den största utmaningen är att vara i trafiken och arbeta, säger Henrik Précenth. Det gör det hela krångligare, men min spontana känsla är att det flyter väldigt bra nu med trafikljusen.
– Här finns det ingen bra omledningsväg som vi kan använda, tillägger Johan Sundman. Det hade förstår underlättat bygget och då hade det kanske gått lite fortfara. Vi har ändå en stor utmaning med sprängningarna, så med respekt för att det är svårt, så tycker jag ändå det hittats ett sätt som funkar rätt bra.
Han vill samtidigt passa på att skicka med en uppmaning till alla trafikanter:
– Jag vill tacka och uppmuntra till att fortsätta följa de hastighetsskyltar som finns och vill gärna trycka på vikten av att visa hänsyn till de som jobbar på vägen – det är deras arbetsplats.