På tisdagen föreslogs en rad åtgärder för A-traktorer. Kommunpolis Håkan Karlsson har dock svårt att se att det kommer lugna ner situationen. Foto: Mostphotos/Lotta Madestam
Varje helg stoppar tjänstgörande poliser A-traktorer i Vimmerby och Hultsfreds kommuner som visar sig bryta mot lagen.
– Vimmerby har ju blivit ett litet mecka, vi ser att ungdomar åker från både Överum, Gamleby och Kisa exempelvis. Då funderar man ju på om de åker så långt i 30 kilometer i timmen, säger Håkan Karlsson.
Tar snabbgående fordon i beslag
Det handlar om allt ifrån att förarna framkallar avgassmällar och spelar hög musik med nedvevade rutor till att fordonen körs för fort.
– Nu senaste helgen var det ett par fordon som uppvisade brister, som vi skickar vidare till kontrollbesiktning. Går de för fort, då tar vi fordonet i beslag om vi misstänker hastighetsöverträdelse. Då blir det en bil och föraren misstänks för olovlig körning. Det kanske vi har ett tiotal varje år.
Förlag på åtgärder
På tisdagen föreslog Transportstyrelsen en rad regelskärpningar. Exempelvis krav på bilbälte och vinterdäck, en tydlig gräns för antal passagerare och tekniska krav för att försvåra manipulering av hastighetsbegränsningen.
Allt i syfte att förbättra trafiksäkerheten både för A-traktorförare och andra trafikanter.
Vi lät kommunpolis Håkan Karlsson tycka till om förslagen.
– Viktigast är att komma till rätta med hastigheten. Det är den som dödar, man kör inte ihjäl sig i 30 kilometer i timmen. Där har vi kärnan i problemet och jag tycker att föräldrarna har ett stort ansvar. Så ibland händer det att vårdnadshavare blir misstänkta för ”tillåtande av olovlig körning”, berättar Håkan Karlsson och fortsätter:
– Man kan tycka att de borde ha vetskap om att barnets bil går för fort. De köper en A-traktor, utan att ha koll på att den inte går i 120 kilometer i timmen. De som hamnar i klammeri med rättvisan eller kör ihjäl sig har också föräldrar.
Håkan Karlsson reagerar däremot på förslaget att införa bälteskrav.
– Kör man 30 kilometer i timmen, då kan man nästan hålla sig i ratten. Så jag tycker att det känns som de redan nu misstänker att alla A-traktorer inte kommer att gå lagligt, utan man tänker att därför tar vi ett beslut att det ska vara bältestvång. Så om de kör för fort, då ska de sitta fast. Det blir som ett moment 22.
För lätt att manipulera
Enligt Håkan Karlsson är det alldeles för lätt att manipulera den här typen av fordon. Så en skärpning på den punkten välkomnas.
– Det är elektroniskt helt och hållet, det är bara en liten knapp inne i bilen du trycker på. Får de syn på polisen kan de enkelt hantera spärren. Så ser vi en bil som går för fort och vi stoppar den, då har föraren redan ändrat hastigheten och den går som en A-traktor.
Betydligt fler bilar i våra kommuner
Antalet A-traktorer har ökat kraftigt i Sverige de senaste åren. Nu finns det över 50 000 registrerade A-traktorer, vilket är en fördubbling på bara två-tre år, visar Transportstyrelsens sammanställning.
När Håkan Karlsson för tre-fyra år sedan gjorde ett utskick till alla registrerade ägare av en A-traktor i kommunerna Vimmerby och Hultsfred var det 133 stycken.
– Jag har inte kollat upp antalet nu, men det är betydligt fler. Och finare. Förr var det skrothögar, så det har blivit bättre. Men de går ju samtidigt fortare. Så det finns ekonomiska muskler idag.