KLT bemöter kritiken.
Foto: MostPhotos
Martin Åkerberg börjar med att säga, att det bemötande Micce Rylander fick under sin resa med en av KLT:s busschaufförer mellan Hultsfred och Vimmerby, inte var bra. HÄR kan du läsa mer om Micce Rylanders upplevelse.
– Vi jobbar verkligen hårt med bemötande, bland annat genom certifieringsutbildningar som alla chaufförer genomgår innan de får börjar köra vår trafik. Vi har under hösten inlett en bemötandeutbildning som våra förare just nu genomgår för att säkerställa att våra resenär får ett så bra bemötande som möjligt när de kommer i kontakt med oss, säger Martin Åkerberg.
"Budskapet landar inte rätt hos alla"
Åkerberg vill påminna om att KLT har uppemot 800 förare.
– Tyvärr kan det hända att vårt budskap inte landar rätt hos alla. Chaufförerna är anställda av trafikföretag som kör trafiken på uppdrag av Kalmar länstrafik.
Finns det några riktlinjer eller krav i den allmänna linjetrafiken, som säger att den som är synskadad måste ha ledsagare?
– Nej, det är en bedömning som man gör själv. I körkortsutbildningen får chaufförerna utbildning i vad en vit käpp innebär, varför det borde vara väl känt.
Informationstavlor med talfunktion
Enligt Martin Åkerberg jobbar Kalmar länstrafik vidare fokuserat med att successivt tillgänglighetsanpassa kollektivtrafiken i Kalmar län.
– Det sker bland annat genom ombordsskärmar och hållplatsutrop på bussarna. Det pågår också ett projekt där vi installerar nya informationstavlor med talfunktion på utvalda bytespunkter i länet.
"Jobbar för ytterligare förbättringar"
Micce Rylander riktade också kritik mot att det inte gick att finna en mailadress till ansvarig, vilket underlättar för en synskadad att ha kontakt med KLT, för då kan meddelanden talas in.
– Vår hemsida har rankats på delad första plats för bäst tillgänglighet av landets länstrafikaktörer under 2022. Även där jobbar vi fokuserat för ytterligare förbättringar, säger Martin Åkerberg och fortsätter:
– Det här förbättrar tyvärr inte Rylanders upplevelse av Kalmar länstrafik just nu. Så jag vill be om ursäkt för ett bemötande som inte alls var bra och samtidigt vill jag försäkra honom om att vi gör vad vi kan för att bättra oss, avslutar Martin Åkerberg.