Annons:

Sök

Annons:

Bekräftar stora problem – De här åtgärderna har vidtagits efter sommaren

Martin Åkerberg, biträdande trafikdirektör på KLT, kan bara bekräfta att nuvarande biljett- och betalsystemet inte fungerar tillfredsställande. Foto: Lotta Madestam/MostPhotos

Bekräftar stora problem – De här åtgärderna har vidtagits efter sommaren

KLT kan bara bekräfta att nuvarande biljett- och betalsystemet inte fungerar tillfredsställande, vilket vi skrev om tidigare i morse. Därför har man vidtagit betydande åtgärder efter sommaren.
– Så det går åt rätt håll, men ingenting är så bra att det inte kan bli bättre, säger Martin Åkerberg, biträdande trafikdirektör.

Annons:

Nuvarande systemet har egentligen inte fungerat bra sedan det infördes, utan det har varit stora problem sedan starten 2020.

– Det är ingen hemlighet, i perioder har vi haft stora problem i funktionaliteten. Men vi tycker oss se en avsevärd förbättring det senaste året. Tekniken är mer och mer tillförlitlig, säger Martin Åkerberg.

Sedan efter sommaren har Kalmar länstrafik dessutom vidtagit flera åtgärder, för att få till en ytterligare förbättring.

– Varje dag har vi en supporttekniker ute på fältet som åker med i bussar, är ute på verkstäder och depåer för att ha en dialog med trafikföretag och förare för att ytterligare kunna förbättra och förtydliga biljettsystemet. Chaufförerna är inte anställda av oss, men det ligger på oss att utbilda dem på rätt sätt, så vi har även tagit fram ett nytt utbildningspaket så tekniken handhas rätt och att man kan felsöka om det behövs, säger Martin Åkerberg.

Förstår oron

Så utifrån resenärens upplevelser så förstår han att det finns en oro kopplad till att KLT inte ska få rätt statistik. Med den risken att busslinjer felaktigt läggs ner, för att resandet visas vara för lågt.

– Felet kan också ha att göra med uppkopplingen, det är en utmaning i länet som är så glesbefolkat. Så i de värderingar vi gör av linjerna, som varit aktuellt nu i samband med våra besparingar, genomför vi också manuella resanderäkningar under en vecka åtminstone ett par gånger om året, som ett komplement till den andra statistiken eftersom vi känner att tillförlitligheten varit dålig. 

Tappar intäkter

KLT ser också att det finns en risk för att bolaget tappar intäkter på grund av det otillfredsställande biljett- och betalsystemet.

– Vi ser absolut att det finns en risk att vi kan gå miste om pengar. Numera säljs dock 80-90 procent av alla våra biljetter i appen, till skillnad från innan pandemin då istället ombordförsäljningen var väldigt stark. Men är det någon som tänkt betala ombord på bussen och tekniken inte fungerar så går vi förstås miste om intäkter.

Har ni gjort någon form av uppskattning vad det kan innebära i pengar?

– Nej, det har vi ingen aning om, det är ett mörkertal, säger Martin Åkerberg.

Här kan du läsa vår första artikel i ärendet.

Annons:

BakåtPausaPlayFramåt

Lotta Madestam

lotta.madestam@dagensvimmerby.se

073 848 65 05

Annons:

Annons:

Annons:

Kommentera

Annons:

LEDIGA JOBB

LEDIGA BOSTÄDER

VECKANS FRÅGA


Rösta Se resultat
Läs in fler nyheter

Annons:

Annons: