Nu är högsäsongen över för både Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs. ALV hade sin sista septemberhelg den förra och i går var det sista dagen för Astrid Lindgrens Näs.
Båda besöksmålen i Astrid Lindgrens anda har haft en riktig toppensommar. Astrid Lindgrens Värld hamnade på 443 800 besökare. Samma period ifjol landade på 424 000 gäster.
Det är faktiskt endast rekordåret 2019 som toppar den här siffran.
– Det är en bra siffra och ökar man mot sitt tidigare år ska man alltid vara nöjda. Juli stack verkligen ut och var väldigt stark. Då hade vi 205 000 gäster. Augusti underleverade något istället, men då var det verkligen inget bra väder. Vi led av Hansveckan ordentligt. Då tappade vi skulle jag säga, men september gick väldigt bra. Vi har aldrig haft så många gäster under september. Totalt sett är det bara 2019 vi inte lever upp till. Så det är jättebra och vi är nöjda, säger vd:n Joacim Johansson.
Under de fyra helgerna i september besöktes ALV av 26 300 gäster.
– Det blir mer sensommaröppet än höstöppet numera. Nu har vi gjort en bedömning och ska köra fem helger nästa år. Kalendereffekten gör ju att vi stänger parken den 18 augusti och då får vi en förskjutning, så vi får två sensommarhelger i augusti och därför provar vi fem helger. Vi får väldigt goda omdömen från våra gäster, men det är ju också för att det inte är fullt så många gäster som under högsäsongen.
Fina siffror på Näs
På Astrid Lindgrens Näs har det också varit riktigt fina besökstal. Sedan öppningen i början av maj har man haft 34 600 gäster.
– Ifjol, på hela säsongen med julmarknaden inräknad, hade vi 30 400 gäster. Vi är redan förbi den siffran med råge trots att vi har julmarknaden kvar.
Vad beror det på tror ni?
– Den utländska marknaden är en förklaring vi verkligen känt av på Näs. Det är ett internationellt besöksmål och det har varit mycket tyskar tidigt på plats i år. Sedan märker vi att bussgrupperna, även de inhemska, verkligen har återvänt efter pandemin. Sedan både tror och hoppas vi att den nya basutställningen spelar in. Den har skapat en efterfrågan. Sedan är det självklart tack vare alla goda medarbetare och deras arbetsinsats. Det är ett fantastiskt gäng som gör en bra upplevelse. Utan dem skulle vi inte ha så gott renommé. Vi är verkligen supernöjda med Näs.
Där återstår fortfarande julmarknaden i dagar tre. Rekordåret på Näs är också det från 2019. Då var det 40 600 besökare.
– Får vi till en bra julmarknad kan vi nog närma oss 37 000-38 000 gäster.
Vill nå 50 000 besökare
Långsiktigt är målet på Astrid Lindgrens Näs att nå 50 000 besökare på helåret.
– Behövs det fler gäster i numerär eller att varje gäst spenderar mer? Det behövs nog både och vi skulle vilja ha emot 50 000 gäster på årsbasis för att få bra ekonomi i det. Näs kostar i dag för oss, så är det ju. Vi har andra grunder med Näs också och det är viktigt ur helhetsupplevelsen. Hade vi inte tagit över det, så hade det eventuellt inte funnits kvar. Men kommer vi till en nivå där vi har 50 000 besökare så vore vi riktigt nöjda.
Intresset för höstlovsöppet är också stort, menar Joacim Johansson.
– Vi kan se på boendebokningen att efterfrågan är lika god som tidigare. Vi har alla förutsättningar att göra en bra höstmarknad, sedan är det som alltid. Vi är ännu mer väderkänsliga under höstlov. Vi önskar uppehåll och att vi lyckas undvika regn eller snö.