I höstas uppmärksammade vår tidning situationen för Anette Rintala, som sent i våras drabbades av en massiv stroke. Maken Tomas Rintala förde hennes talan i reportaget och var kritisk mot kommunen på flera punkter.
Den bärande kritiken gällde att Anette inte fått duscha på nästan tre veckor. Enligt Tomas hade kommunens biståndsenhet tidigare sagt ja till de åtgärder som behövde göras för att anpassa hemmet. Tjänstepersonerna i kommunen ville inte kommentera det specifika ärendet.
Efter att Tomas Rintala tänkt överklaga till Förvaltningsrätten har man nu fått bostadsanpassningen och Anette har nu möjlighet att duscha i hemmet i Södra Vi.
– I avslaget fick vi ju till oss att det inte fanns något modernt badrum att anpassa, fast vi har ett nybyggt i källaren och ett badrum på övervåningen. Dagen efter jag skrivit brevet blev vi uppringda och Förvaltningsrätten behövde aldrig pröva det. Kommunen gick igenom det igen och då ändrade man sig i början av oktober. Efter överklagan bad man om ursäkt och sa att man måste ha missat något.
Vad tänker du om att det löst sig?
– Vi är jättenöjda med hur det blev och jag är glad för att man rättade till det som var fel, men det här visar också att man måste vara frisk för att orka vara sjuk. Det jag menar är att man måste ha någon som talar för sig. Hade jag inte kunnat det, så hade det aldrig blivit någon dusch för Anette.
"Bra för henne"
Vid vårt besök i höstas hade Tomas Rintala själv påbörjat ett duschbygge på det våningsplan Anette kan vistas i bostaden. Det projektet har han kunnat avsluta nu.
– Vi hann bara riva ut allt, innan det här löste sig. Man flyttade på en vägg och nu är det som en hotelltoalett. Det har blivit riktigt bra för henne.
Socialchefen Anette Nilsson har inte velat uttala sig om ärendet. Fastighetschefen Torbjörn Bergström säger att han endast kan besvara våra frågor generellt och inte det specifika ärendet.
"I alla beslut vi skickar ut till sökande har vi även med "hur man överklagar", detta om sökanden inte är nöjd med det beslut som kommunens handläggare har fattat. När denna överklagan inkommer så ges vi en möjlighet att se om ny eller annan information har inkommit och som skulle kunna påverka ett nytt beslut. Ett återbesök i bostaden kan också vara nödvändigt. Om kommunen står fast vid tidigare beslut så går ärendet vidare för handläggning av Förvaltningsrätten, alternativt så har överklagan innehållit ny information som leder till nytt beslut. Bostadsanpassningsbidrag är ju vad namnet säger, en anpassning av befintligt kök/dusch/badrum/trappa m.m. Inte något nyskapande", skriver han i ett mejl.
Inga budgetskäl till avslag
Torbjörn Bergström kan inte kommentera det enskilda ärendet, men säger så här när vi ringer upp:
– Vi tittade på om vi tagit rätt eller fel beslut och det framkom, som vi såg det, ny information om antalet våtutrymmen i fastigheten. Jag vill betona att vi har ytterst få överklaganden på de här besluten.
Känner du att det är olyckligt eller onödigt att det blev så här?
– Vi löser många ärenden jättebra. Vårt beslut om bostadsanpassning hänger inte ihop med om vi får kritik. Vi påverkas inte av om någon inte är nöjd. Vi försöker hjälpa till i alla lägen.
Budgeten för bostadsanpassningsbidrag ligger på drygt två miljoner.
– Jag har aldrig gett ett avslag på grund av ekonomi, utan då går vi över budgeten. Under pandemin gick vi ganska hårt över budgeten, när många bodde kvar hemma i stället för att flytta till ett särskilt boende. Var man på sjukhus, så åkte man också ofta direkt hem utan att hamna på ett korttidsboende då.