Linnea Westerlund är vd för det nya bolag som Astrid Lindgren-koncernen startat.
Foto: Pressbild
Enligt ett pressmeddelande syftar satsningen till att skapa ett digital universeum där fakta och produkter samexisterar och därmed fördjupar tillgången till Astrid Lindgren och hennes älskade karaktärer.
Den nya stora satsningen på e-handel är en del av koncernens strävan att inte bara expandera sin verksamhet på hemmaplan, utan även etablera försäljning på nya marknader. Särskilt fokus riktas mot Tyskland, som är en nyckelmarknad för Astrid Lindgren-koncernen.
I samband med att e-handeln lanseras har Linnea Westerlund också tillträtt rollen som ny vd för Astrid Lindgren Butiken AB. Hon har tidigare arbetat med digitala affärer inom koncernen och tillträdde vd-rollen nu i januari.
– E-handel har funnits inom Astrid Lindgren-koncernen i över 20 år, då den initialt växte fram ur efterfrågan hos besökare i temaparken Astrid Lindgrens Värld. Det känns som ett naturligt steg att e-handeln nu får stå på egna ben och det känns ärofyllt att få leda bolaget framåt i en expansiv och spännande fas. Vi har fina resultat sedan lanseringen i oktober 2023 och ser stor potential framåt, säger Linnea Westerlund, ny vd för Astrid Lindgren Butiken AB.
"Känns fantastiskt roligt"
Nils Nyman, ordförande i Astrid Lindgrens Vimmerby AB samt Astrid Lindgren Aktiebolag, säger att det här är ett viktigt strategiskt steg.
– Satsningen på egen e-handel är ett viktigt strategiskt steg för Astrid Lindgren-koncernen i vår strävan att bli ännu mer framgångsrika i att sprida Astrid Lindgrens verk internationellt och det känns fantastiskt roligt att meddela att Linnea Westerlund axlar rollen som vd i bolaget, säger Nils Nyman.